F1 legende: Adrian Newey

0

Adrian Newey je inženir in F1 konstruktor, ki je za vedno spremenil profesijo oblikovanja bolidov Formule 1, kmalu po prihodu v najhitrejši šport v poznih osemdesetih. Njegov opus obsega serijo pionirskih F1 bolidov, ki so se za vedno zapisali v zgodovino motošporta in Formule 1.

Z diplomo iz letalstva in astronavtike na univerzi v Southamptonu, je Newey že leta 1980 z ekipo Fittipaldi F1, pod mentorstvom Harveya Postlethwaita prvič izkusil elitni razred motošporta. Newey se je leta 1984 preselil v ZDA, kjer se je pridružil Indy projektu ekipe March, s katero je osvojil dve svetovni prvenstvi in Indy 500, preden so ga severnoameriške povezave z dolgoletno ekipo Lola, zvabile nazaj v prvenstvo F1.

Kmalu se je vrnil v ekipo March, ki se je preimenovala v Leyton House, njegovi F1 bolidi pa so hitro pritegnili pozornost ostalih konstruktorjev. Odlikoval ga je izjemno eleganten in vitek stil oblikovanja, s katerim si je prizadeval vse komponente umestiti v čim manjši prostor. Tedanja dirkača Mauricio Gugelmin in Ivan Capelli sta se tako pogosto pritoževala, da imata v dirkaškem kokpitu premalo prostora.

Neweya je nato uspel v svojo ekipo zvabiti Frank Williams in britanski inženir je leta 1990 pričel z zasnovo FW14, ki pa je kljub odlični šasiji, zaradi težav z zanesljivostjo izgubil boj z Mclarnom.

Aktivno vzmetenje je leta 1992 Nigelu Mansellu omogočilo prevlado v bolidu, Williams pa je na dominanten način osvojil naslov svetovnega prvaka. Leto kasneje je z Williamsom FW15C slavil še Alain Prost, Newey pa je medtem že pridobil status kultnega inženirja.

Ayrton Senna je menil, da je prestop k Williamsu edini način, da lahko svoje talente uskladi z bolidom enakih sposobnosti. Toda leto 1994 se je za Williams pričelo s težavami pri vodljivosti novega bolida, Senna pa je na tragični dirki v Imoli po hudem trčenju izgubil boj za življenje.

Njegova smrt je močno vplivala na ekipo Williams, zlasti na Neweya. Dolga sojenja so jih v letih, ki so sledila, močno obremenila, šele leta 2005 pa je bil Newey dokončno oproščen obtožbe uboja.

Adrian Newey o izgubi Ayrtona Senne in občutku odgovornosti

Kljub travmam iz leta 1994 je ekipa v letih 1996 in 1997 ponovno prevzela primat, z Damonom Hillom in Jacquesom Villeneuveom pa je Williams osvojil še dve prvenstvi. Ker sta Frank Williams in Patrick Head blokirala Neweyevo napredovanje na mesto tehničnega direktorja, se je Britanec pred sezono 1998 preselil v Mclaren. 

To je sovpadlo s pomembno spremembo aerodinamičnih pravil, ki jih je ekipa odlično izkoristila. Neweyjev MP4-13 je bil merilo že od prve dirke v sezoni 1998. Neweyjeva zasnova je vključevala sistem inovativne uporabo druge zavorne stopalke, ki pa ga je FIA kmalu prepovedala.

Sledilo je razmeroma mirno obdobje med prevlado Ferrarija v postavi Schumacher/Byrne/Todt/Brawn in Newey je bil pripravljen na nov izziv, ki ga je našel pri Red Bullu, kjer ga je navdihnila priložnost, da ekipo popelje na vrh Formule 1.

Mclaren MP4-20: Neweyeva popolnost z napako

Prizadeval si je pomagati pri prestrukturiranju ekipe in položiti temelje za prihodnost pri prehodu s Ferrarijevih na Renaultove motorje. V morda svojem najbolj impresivnem dosežku do danes je Red Bull do leta 2009 postal merilo za vso konkurenco. Čeprav je ekipa, ki ji je manjkal kontroverzni “dvojni difuzor” leto 2009 začela leto v deficitu, , je bil Red Bullov bolid že najboljši na startni vrsti Formule 1. 

Začela se je dominacija Red Bulla, ki je trajala vse do pričetka hibridne ere v Formuli 1, Sebastian Vettel pa je z Neweyevimi bolidi osvojil štiri zaporedne naslove svetovnega prvaka.

Preberite tudi  Ecclestone: Prost je najboljši vseh časov

Red Bull RB9 je še ena v vrsti mojstrovin Adriana Neweya, ki je združil moči z Robom Marshallom (šasija) in Petrom Prodromouom (aerodinamika). RB9 je bil vrhunec Red Bullove šampionske ere, Sebastian Vettel pa je z njim v letu 2013 dobil 13 od 18. dirk in gladko osvojil poker naslovov svetovnega prvaka.

Red Bull RB9 – Lačna Heidi, ki je pojedla konkurenco

KOMENTIRAJTE!

Prosim vnesite svoj komentar!
Prosimo, vnesite svoje ime tukaj