James Hunt: Formula 1 v eni osebi

10

Bruhanje pred dirko je bil Huntov Ritual. Delno zaradi nervoze, delno zaradi večernega popivanja. Živel je na limitu, tako na stezi, kot izven nje. Velik ljubitelj zabav, žensk, alkohola, občasno pa tudi drog. Bil je “Playboy” bil je divji, a kljub temu olikan in vedno “gentlemanski” s tisto zdravo merico britanske ekscentričnosti. In bil je hiter, bil je zelo hiter.

James Hunt je v Formuli 1 dirkal v času globalne popularizacije tega športa in bil je Formula 1 v eni osebi. Pripadal je dirkanju in Formula 1 je pripadala njemu. Združeval je neustrašno dirkanje z bliščem in glamurjem, vsem kar je Formula 1 hotela biti in je po njegovi zaslugi tudi bila.

Max Mosley(nekdanji predsednik Fie): James Hunt je bil popolnoma divji, ampak zmeraj je bil “gentleman”. Spominjam se, ko sva šla na Marlboro zabavo v Rio je James predlagal, da se spotoma ustaviva še pri njegovem prijatelju. Ko sva prišla je ta na mizo narisal tri ravne črte belega prahu. James me je pogledal in rekel: Ti ne boš svoje Max ne? In imel je še mojo.

Pot na vrh

Leta 1972 je nesramno bogat 22 letnik Alexander Hesketh ustanovil svojo F1 ekipo. Moštvo, ki ga je konkurenca dojemala, kot skupino ljudi, ki so bolj, kot tekmovati prišli uživat v zabavah in glamurju Formule 1. James Hunt, ki je tačas odlično dirkal v Formuli 3 je hitro pritegnil Heskethovo pozornost in že leta 1973 debitiral v Formuli 1. Dokončno je posmehovanje tekmecev poniknilo, ko je leta 75 Hunt s Heskethom prehitel Ferrari Nikija Laude za zmago na VN Nizozemske.

James si je zaradi svoje divje vožnje, številnih kontaktov, trkov in izletov izven steze prislužil vzdevek “Hunt the Shunt” (Shunt je angleški termin za trčenje). Max Mosley je kasneje povedal, da Hunt ni izstopal v trčenjih a je dobil vzdevek, ker se je enostavno rimalo z njegovim imenom.

James Hunt z dirkalnikom Hesketh na VN VB leta 1975

Pot do sanj

Ob koncu sezone se je Hesketh zaradi pomanjkanja sredstev umaknil iz Formule 1, Hunt pa je naenkrat ostal brez dela. Takrat je nepričakovano Mclaren zapustil Emerson Fittipaldi in edini dovolj izkušen dirkač, ki je bil na voljo za Mclarnov sedež je bil nihče drug kot prav James “the Shunt”. Začela se je pisati zgodovina.

James Hunt je leta 1977 na VN Kanade takole obračunal z delavcem ob progi:

1976, Sezona zvezd

Pisalo se je leto 1976 in doživeli smo enega največjih dvobojev v zgodovini motošporta. Impulzivni Hunt proti premišljenemu in analitičnemu Laudi. Epski boj dobrih prijateljev postane eno največjih rivalstev Formule 1. Lauda je s Ferrarijem branil naslov in začel je silovito. Avstrijec je dobil prvi dve dirki, toda Hunt se ni dal. Do prve zmage je prišel na četrti dirki za VN Španije, a bil diskvalificiran zaradi domnevno preširokega Mclarnovega bolida. Zmago so mu po pritožbi čez dva meseca vrnili.

Hunt je na prsih svojega kombinezona namesto sponzorskih oznak nosil našitek: Sex: zajtrk prvakov.; Po prestopu v Mclaren pa je zavrnil klavzulo v pogodbi po kateri bi na spozorske dogodke moral priti v obleki. Večinoma je hodil kar bos in oblečen v jeans.

Prišla je VN Nemčije in 22 kilometrov zelenega pekla Nurburgringa. Huda nesreča Nikija Laude v 2. krogu dirke in goreč Ferrari iz katerega sta Arturo Merzario in Guy Edwards reševala gorečega Avstrijca. Lauda se je boril za življenje in preživel, vendar odnesel s hudimi opeklinami in izgubo večine desnega ušesa. Dirko je po ponovnem štartu dominantno dobil Hunt. Prvenstvo se je zdelo odločeno a Lauda se je šokantno vrnil že čez dober mesec na VN Italije in osvojil neverjetno četrto mesto.

Na zadnjo dirko pod goro Fuji je Lauda prišel s prednostjo treh točk. Dirka se je začela po hudem nalivu, voda je tekla po dirkališču, Niki Lauda je v drugem krogu zapeljal v garažo in končal dirko, ker je ocenil, da so razmere prenevarne. Hunt je nadaljeval in z eno najpogumnejših voženj prišel do tretjega mesta in osvojil naslov svetovnega prvaka. Vse kar je vedno želel.

Niki Lauda in James Hunt sta uprizorila eno največjih rivalstev v zgodovini dirkanja.

Uresničene sanje

Hunt nikoli več ni ponovil rezultate iz epske sezone. V naslednjih dveh sezonah je z Mclarnom osvojil skromni 5. in 13. mesto, nato pa prestopil v Wolf Racing. Po slabem začetku sezone je Hunt 8. junija po VN Monaka sklical tiskovno konferenco in napovedal takojšnjo upokojitev.

Že isto sezono se je pridružil BBCju in legendarnemu Murrayu Walkerju in postal televizjski komentator prenosov GP dirk. Ta vloga mu je bila zaradi njegove ekstrovertirane narave pisana na kožo in posledično je na BBCju ostal še nadaljnjih 13 let.

Hunt je umrl 13. junija 1993, star 45 let zaradi zastoja srca. Mož, ki je vsak dan živel, kot da je zadnji, nas je na koncu prezgodaj zapustil v varnosti svojega doma v Wimbledonu. Nekoliko ironično je dejstvo, da je Hunt le malo pred tem opustil kajenje in alkohol in se pričel intenzivneje ukvarjati s športom.

Po Huntovi smrti je v javnost prišel podatek, da je James zapustil poseben sklad namenjen zadnji veliki zabavi za njegove prijatelje. Dodana so bila posebna navodila, da morajo na zabavo priti v vsakdanjih oblačilih.

Legenda ostaja

Huntova zapuščina ostaja in bo ostala. John Hogan je v biografiji James Hunt: The Biography Britanca opisal kot edinega voznika, ki je imel idejo kaj pomeni biti pravi dirkač.

Niki Lauda je prav tako večkrat izrazil spoštovanje do svojega velikega rivala: “Tisti čas je bil najboljši. Z njim si lahko dirkal kolo ob kolesu oddaljen vsega nekaj cm pa se ni zgodilo nič”

Kimi Raikkonen je na dirkah z motornimi snežnimi sanmi večkrat nastopil pod imenom James Hunt in….. večkrat zmagal, Iceman pa je pod slavnim psevdonimom tudi večkrat bival v hotelih ali opravljal različne rezervacije. Kimi nikoli ni skrival navdušenja nad britansko ikono dirkanja. Leta 2012 je v Monaku dirkal z dizajnom Huntove čelade v barvah njegove šole, večkrat pa je tudi priznal, da bi mnogo raje dirkal v Huntovem obdobju.

Kimi Raikkonen z dizajnom čelade v spomin Huntu v Monaku leta 2012

Težko rečemo, da bil najboljši ali najhitrejši, vendar bil je on – James Hunt. Dirkač brez katerega Formula 1 nikoli ne bi zares bila kraljica motošporta. Formula 1 ga je potrebovala tako, kot je on potreboval njo za uresničitev svojih sanj. Šlo je za popolno simbiozo, ki je rezultirala v najboljše kar lahko ponudi dirkaški šport. In to se zgodi redko. Fantič britanskega podeželja, ki se je pri 11 letih naučil voziti traktor je postal svetovni prvak Formule 1. Edina stvar, ki si jo je resnično želel.

guest
10 Komentarji
najstarejši
najnovejši najbolj priljubljeni
Inline Feedbacks
Oglejte si vse komentarje
SamoOne

Odličen članek o fenomenalnem dirkaču

Boštjan

Res super članek, redko gledam formulo pa sem ga z veseljem prebral.

Martin

Eden najboljših voznikov

Johnny

Nekaj slovnicnih napak, drugace pa super spisano. 😉

Tadej

Brett Lunger je reševal Niki Laudo

iris lozje

bil je dirkač z velikim srcem, bila sem zaljubljena vanj………..tudi film RUSH je bil super

maja

kralj F-1………in moški ki si ga je želela vsaka ženska, samo Suzy Miller ga je zapustila …….

Tomaž

Hunt je bil legenda še za časa svojega življenja. Legenda ostaja tudi naprej!!