Ayrton Senna: Teorije zarote

Ljudje smo takšni, da ko umre kdo pomemben, pa če smo ga imeli radi ali ne, začnemo razmišljati in razvijati teorije o tem kaj se je zgodilo. Z dejstvi in teorijami onkraj tistih uradno znanih pa se ustvarijo miti in urbane legende. Ko te enkrat nastanejo bodo le stežka kdaj zamrle. Želja po tem, da so naši junaki malce nadčloveški in nezmotljivi nas pripelje do tega, da najbolj enostavna in verjetna razlaga ni več zaželena, v množici razlag pa iščemo tisto, ki pogosto z realnimi dejstvi nima kaj dosti skupnega.

Eden takšnih dogodkov se je zgodil 1. maja 1994. Po spletu nepredvidljivih okoliščin in nesrečnih slučajev je umrl eden izmed največjih voznikov svojega časa, Ayrton Senna. Takoj po njegovi nesreči so se začeli pojavljati glasovi bolj ali manj obveščenih posameznikov z morjem podatkov in izpovedi o tem, kaj se je tistega dne v Imoli resnično zgodilo. Pogosto se je omenjalo, da je bil Ayrton pod psihičnim pritiskom zaradi ljubezenskih težav in da ga je smrt Ronalda Ratzenbergerja izjemno prizadela, a bodimo iskreni, tako velik voznik, trikratni svetovni prvak, je imel močno in stabilno psiho. V nasprotnem primeru bi le stežka dosegel to kar je. Ko je spustil vizir je pustil težave za sabo. Smrt dirkaškega kolega pa čeprav se verjetno nista dobro poznala, je bila za Ayrtona prej motivacija za zmago, kakor “naznanitev zadnje ure”.

Ayrton Senna je v ovinku Tamburello izgubil nadzor nad svojim Williamsom in silovito trčil v zaščitno ogrado.

Druga teorija od tistih bolj verjetnih pravi, da naj bi  njegov Williams zadel drobec bolida udeleženega v nesreči pred tem, ki naj bi mu predrl pnevmatiko. To je seveda možno, toda zdi se malo verjetno, da dirkač kova Ayrton Senna tega ne bi občutil. Nesreča se je zgodila v obdobju takoj po ukinitvi aktivnega vzmetenja, podatki pa so bili v boksih takoj na razpolago. Morda bo kdo rekel, da želijo nekaj prikriti, toda zakaj bi kdo imel ta interes? To bi zgolj potrdilo nesrečo.

Drobec, ki naj bi predrl pnevmatiko na Senninem Williamsu, tudi več kot 20 let po nesreči še zmeraj sproža polemike

Sledi pa največja izmed vseh teorij. Tista o varjenem volanskem drogu, ki naj bi bil pred dirko v boksih prilagojen Ayrtonovim zahtevam na način, ki se vsakomur, ki se vsaj malo spozna, zdi nenavaden amaterski in nevreden imena ekipe Formule ena. Nekaj kar bi težko videli tudi na kakšnih vaških dirkah s kosilnicami. Dejstvo je, da je bil drog po trku zlomljen, toda kdaj je popustil ne bomo nikoli zares izvedeli. Posnetki iz bolida so takšni, da lahko v njih vsakdo vidi kar želi. V trenutku ko pa bi dejansko lahko kaj razkrili, se posnetek ustavi. Velik proces v Italiji je temeljil na tej teoriji. Ekipo so spoznali za krivo, toda rok za izrek kazni je zastaral, odločilnih dokazov pa ni bilo.

Preberite tudi  Peroni zapustil bolnišnico, a bo izpustil zaključek letošnje sezone

Kamera z bolida Ayrtona Senne; Imola 1994:

V vsem tem morju teorij sem si dovolil dodati svojo. Takšno, ki govori o bolj enostavnih in verjetnih zadevah. Mislim, da se vsi strinjamo, da je bil Ayrton Senna trmast voznik, ki mu vožnja na meji sposobnosti vozila, pa tudi čez njo ni bila tuja. Njegov dirkaški stil je bil nervozen, zmeraj na meji oprijema vozila, toda bil je del njega, njegove veličine. Po drugi strani je imel Williams FW 16 majhno hibo. Izhajal je iz FW 15C le, da je bil brez aktivnega vzmetenja. Tako Patrick Head kot Adrian Newey sta priznala, da je imel bolid izjemno ozko okno sprejemljivih nastavitev in je bil zelo občutljiv na skoke na progi, hkrati pa je nepredvideno zamenjal tendenco bolida iz understeer na oversteer. Velja tudi poudariti, da je imel FW 16 servo volan, kar je bila takrat novost. Šele s popolnoma novo različico FW16B so te pomanjkljivosti omilili, tako da so tistega leta vseeno osvojili konstruktorski naslov.

Adrian Newey o izgubi Ayrtona Senne in občutku odgovornosti

Za konec pa bi rad še citiral tistega, ki je bil Ayrtonu najbližje in je verjetno od vseh o zadevi še najbolje vedel. “Ayrton Senna je bil le človek, ne božanstvo, kot ga še danes smatrajo nekateri.” Ljudje se zmotimo in Damon Hill, tisti, ki je vozil enak bolid je nesrečo pripisal vozniški napaki, ne kakšni čudni zaroti. Morda je bila Brazilčeva napaka v kombinaciji z nepredvidljivim obnašanjem bolida vzrok za tragedijo. Situacija pa je bila takšna, da je niti veliki Ayrton Senna ni znal rešiti.

Preberite tudi  Pogonski sklop v Formuli 1

Simon Jazbec

@simonjazbec

1 komentar

  • Mogoče bi bilo treba še dodati hladne gume po par krogih za SC, za odtenek prenizek – močno iskrenje, neraven italjanski asfalt, številne nesreče v Imoli, dve ničli iz prejšnjih dirk, mladi Schumacher na difuzorju…

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja