Sir Stirling Moss: Eden največjih dirkačev, a nikoli svetovni prvak

0

Sir Stirling Moss velja za legendo Formule 1, voznika, ki so ga mnogi spoštovali in občudovali, čeprav ni nikoli osvojil naslova svetovnega prvaka. Pravzaprav nihče izmed voznikov Formule 1 ni zmagal toliko dirk, brez da bi hkrati tudi postal svetovni prvak. Bil je vedno neustrašen in pogumen junak obdobja med petdesetimi in šestdesetimi leti. Moss je tako oboževal dirkanje, da se je zares upokojil šele pri 81. letih. Njegovo življenje se je po večletni bolezni končalo 12. aprila 2020.

Umrl legendarni dirkač Sir Stirling Moss

Stirling Moss se je rodil 17. septembra 1929 v družino ljubiteljskih dirkačev. Oče Alfred je bil sicer zobozdravnik, v mladih letih pa je dirkal tudi na Indy 500, kjer je osvojil 16. mesto. Mati Aileen je prav tako nastopala v motošportu, pred vojno je tekmovala s Singer Nine na gorskih dirkah. Stirling je že vse od mladih let kazal zanimanje za dirkanje; sprva je tekmoval na konjskih dirkah, pri rosnih devetih letih pa mu je oče podaril prvi avtomobil Austin 7. Tako je mladi Stirling hitro presedlal na jeklenega konjička.

moss-and-vandervell
Moss in Vandervell, lastnik ekipe Vanwall, za katero je dirkal

Kmalu se je pokazalo, da je izredno talentiran dirkač. Med letoma 1948 in 1962 je zmagal na 212 od 529 dirk, katerih se je udeležil, vključno s 16 dirkami Formule 1. Samo v enem letu je tekmoval na kar 62 dirkah in v svoji dirkaški karieri vozil 84 različnih dirkalnikov, med njimi znamke Cooper, ERA, Lister Cars, Lotus, Maserati, Mercedes-Benz, Porsche, Vanwall, Aston Martin, Ferrari in Jaguar. Tako kot mnogi vozniki tega obdobja je tudi Moss tekmoval v več serijah in nemalokrat so bile dirke kar v istem dnevu. Prisegal je na britanske avtomobile in nekoč izjavil: »Bolje častno izgubiti v britanskem avtomobilu, kakor zmagati v tujem.«

Stirling Moss je svojo dirkaško kariero začel za volanom očetovega 328 BMW, DPX 653, prvi avtomobil, ki si ga je kupil z denarjem od nastopanja na konjskih dirkah, je bil Cooper 500, s katerim je osvojil kar nekaj zmag. To mu je prineslo mesto v Formuli 3, prvo zmago v Formuli 1 pa si je prislužil leta 1954 na dirki za mednarodni zlati pokal Oulton Parka, ki sicer ni štela za prvenstveno. Naslednje leto je kot prvi Britanec zmagal na Veliki nagradi Velike Britanije, kjer je prvič premagal svojega moštvenega kolega, legendarnega Juana Manuela Fangia. Uspešno leto je dopolnil še z zmago na dirki Mille Miglia, ki so jo novinarji označili za »najbolj ikonično enodnevno vožnjo v zgodovini dirk«.

Fangio in Moss s srebrno puščico dominirala v Spaju

V naslednjih letih je zmagoval na različnih dirkah (Nassau Cup, Bahamas Speed Week, Pescara Circuit, 1000 km Nürburgring) in se izkazal kot mojster daljših dirk. Na prvi dirki sezone 1958 je zmagal v dirkalniku Formule 1, ki je imel motor zadaj, kar je postalo standard do leta 1961.

hawthorn_mike_stirling_moss
Hawthorn in Moss

Najbližje naslovu svetovnega prvaka Formule 1 je prišel v sezoni 1958, ko ga je le za točko premagal Mike Hawthorn, čeprav je tisto leto zmagal le na eni dirki, medtem ko je Moss slavil na štirih. Stirling se je izkazal za pravega dirkaškega gentlemana, ko je pred komisarji zagovarjal Hawthorna, ki mu je grozila kazen odvzema točke na Veliki nagradi Portugalske. Hawthorn je obdržal uvrstitev in točke, kar mu je na koncu pomagalo do naslova. K izgubi prvenstva za Mossa pa je prisostvoval tudi šum v komunikaciji med njim in ekipo, ker mu niso na ustrezen način sporočili, da je Hawthorn postavil najhitrejši čas na krog in se posledično Moss ni tako trudil, da bi ga premagal.

Moss kot zmagovalec dirke v Nemčiji 1961.

Sezono 1960 je zaznamovala poškodba, zaradi katere je bil prikrajšan za tri dirke, vendar pa je svojo pravo moč pokazal na zadnji dirki v ZDA, kjer je zmagal. Sledile sta znameniti dirki  v Monaku (1961), kjer je za 3,6 sekunde premagal Ferrarijeve voznike Richieja Gintherja, Wolfganga von Tripsa in Phila Hilla, in dirka po dežju v Nemčiji, kjer je prav tako stal na najvišji stopnički.

10 najboljših “drugih” dirkačev v zgodovini Formule 1

Njegovo življenje bi se skoraj končalo leto 1962, ko je na dirki za pokal Glover v Goodwooduz Lotusom trčil, pristal v komi za en mesec in bil še pol leta po nesreči delno paraliziran. Zaradi tega je zaključil s profesionalnim dirkanjem in nadaljeval kariero kot športni komentator Formule 1 in NASCAR na ABC. Toda srce ga je še vedno vleklo k dirkanju, zato je občasno nastopil na posameznih dirkah, med njimi na London-Sahara-Munich World Cup Rall, Bathurst 1000 in Le Mans dirki legend.

Hamilton in Moss v “srebrni puščici”.

Mossa so številni imeli za prvega modernega profesionalnega voznika, ki je dirkal zaradi ljubezni do športa. Leta 1990 so ga sprejeli v »Hall of Fame« v mednarodnem motošportu, leta 2006 je od FIE prejel zlato medaljo za izjemen prispevek k motošportu. Po zaključku profesionalne dirkaške kariere pa je postal ambasador in zbiratelj znamke Mercedes-Benz.

guest
0 Comments
Inline Feedbacks
Oglejte si vse komentarje