Formula 1: Mclaren

0

Kaj se dogaja z drugim najstarejšim moštvom v Formuli 1 ter enim najtrofejnejših moštev v Formuli 1? Zakaj zadnje stopničke moštva iz Wokinga kljub temu, da za moštvo dirkajo svetovni prvaki in le-to upravlja enega večjih proračunov v Formuli 1, segajo v leto 2014? Zakaj je minilo že več kot 10 let od zadnjega naslova svetovnega prvaka? Kje je dolgoletni šef ekipe Ron Dennis in zakaj se ne pričakuje, da bo moštvo kmalu ponovno v borbi za naslov svetovnega prvaka?

Foto: Kerim Vodnik
Originalni logo McLarna, ki ga je izdelal Michael Turner.

KRATKA ZGODOVINA

Bruce McLaren Motor Racing (sedaj pod imenom McLaren) je bil ustanovljen leta 1963, ko ga je ustanovil Bruce Leslie McLaren. Bruce je bil odličen dirkač, dizajner svojih avtomobilov, inženir, pa tudi izumitelj. Svojo prvo dirko v Formuli 1 so pod imenom McLaren začeli že v sezoni 1966, kar pomeni, da je Ferrari edino starejše moštvo v Formuli 1. McLaren je tisto obdobje uspešno tekmoval tudi v prvenstvu Can-Am. Šlo je za tekmovanje dveh dirk v Kanadi in štirih v ZDA, posebnost tekmovanja pa je bila v tem, da je bilo tekmovanje precej odprto in je imelo ohlapna tehnična pravila. Posledično je tekmovanje v tistem času privabljalo veliko moštev iz celega sveta, udejstvovanje v tem tekmovanju pa se je štelo kot eno bolj pomembnih. To tekmovanje je bilo pri Brucu, odličnem dizajnerju dirkalnikov, ki je rad iskal meje mogočega, še posebej priljubljeno. Ko je Porsche leta 1972 prekinil 5-letno dominacijo McLarna z avtomobilom pod imenom Porsche 917/30 CAN-AM, ki je za tisti čas postregel z norimi številkami (1570 konjev, pospeškom 2,3 sekunde do 100 km/h in končno hitrostjo preko 390 km/h), je tekmovanje počasi začelo izgubljati na pomembnosti in McLaren se je usmeril v Formulo 1 ter Indy 500.

Bruce je tragično preminil leta 1970, ko se je smrtno ponesrečil na testiranjih
na stezi Goodwood Circuit v Angliji. V času nesreče je testiral M8D Can-Am
(na fotografiji).

FORMULA 1

Vstop McLarna v Formulo 1 se je, kot že rečeno, zgodil leta 1966, in sicer na dirki za VN Monaka. Njihov prvi dirkalnik Formule 1 McLaren M2B je prišel na prvi dirki do devetega kroga ter nato izpustil olje na stezo. Njegov dizajner Robin Herd se v tistem času ni ravno proslavil z izbiro motorja, saj je bil Fordov 3.0 litrski pogonski agregat izrazito podhranjen in nezanesljiv. Tako je prva zmaga za McLaren v Formuli 1 prišla leta 1968 na VN Belgije, na prvi konstruktorski naslov pa so morali pri Mclarnu počakati še malce dlje, do leta 1974, ko se je moštvu pridružil Emerson Fittipaldi. Moštvu je šlo v naslednjih nekaj letih kar dobro, toda proti koncu sedemdesetih se je videlo in vedelo, da bodo pri McLarnu potrebne korenite spremembe, saj so bili rezultati iz leta v leto slabši.

RON DENNIS IN MANSOUR OJJEH

 
Ron Dennis, ki je do takrat že imel nekaj izkušenj z vodenjem moštev (vodil je zelo uspešen Project Four Racing), je pot v Formulo 1 predvidel do potankosti. Odlično je izvedel prevzem McLarna, ki je bil takrat zaradi slabih rezultatov ranljiv, hkrati pa se je zavedal, da za uspešno izvedbo projekta nujno potrebuje odlične ljudi. Tako je v projekt Formule 1 povabil izjemnega (in pri nas malo poznanega) dizajnerja Johna Barnarda, ki je praktično takoj začel z uvedbo karbonske šasije (MP4/1). Ron se je zavedal pomena motorja in je kar nekaj časa snubil Porsche, da v McLaren pripelje motorje. Slednje se
je realiziralo leta 1983.

Ker je vse skupaj zahtevalo tudi resne finančne vložke, je Ron Dennis v projekt skušal privabiti Mansourja Ojjeha. Slednji je vlagal svoje finance v tistem času v Williams, toda Ron Dennis je s svojimi dobrimi pogajalskimi sposobnostmi uspel prepričati Ojjeha, da se mu pri projektu pridruži. Tako lahko zaokrožimo, da se je leta 1983 začela v Formuli 1 neka nova doba tega športa na področju vodenja moštva, saj je Ron Dennis potisnil privatno moštvo na tovarniško raven in s svojimi dirkalniki v naslednjih letih požel svetovno slavo. Do leta 1991 je z moštvom osvojil izjemnih šest naslovov svetovnega prvaka, zanj pa so dirkali samo najboljši dirkači in dirkalnike sestavljali samo najboljši oblikovalci.

“Ron Dennis nikoli ni skrival svoje bolezni oziroma nagnjenosti k OCDju (obsesivno-kompulzivna motnja). McLaren Technology Centre je tako verjetno še danes najbolj čista stavba na svetu.”

Prva mini kriza v obdobju Rona Dennisa je nastala po odhodu Honde, leta 1992. Ford, Lamborghini in Peugeot so se izkazali za povsem nekonkurenčne opremljevalce motorjev za moštvo McLaren. Na koncu te triletne sage so se leta 1995 pogodili za Mercedes-Benz motorje, ki jih je predeloval Ilmor Engineering Limited. Da bi projekt čim prej zaživel in bi McLaren hitro prišel nazaj v ospredje Formule 1, se je Ron ponovno obrnil proti Williamsu, ki je v tistem času dominiral v Formuli 1, in jim tam speljal odličnega oblikovalca Adriana Neweya.

Ron Dennis in Mika Hakkinen

Rezultati so prišli hitro in Mika Häkkinen je moštvu privozil nova dva naslova svetovnega prvaka (1998 in 1999). V tem času se je svet tehnološko spreminjal hitreje kot kadarkoli poprej in McLaren je v upanju, da bo sledil sodobni Formuli 1, začel z gradnjo največjega privatnega kompleksa v Evropi. McLaren Technology Centre tako velja za pravo utrdbo visoko napredne tehnologije in znanja tudi dandanes.

Zagotovo ena bolj naprednih idej, ki jih je McLaren prenesel v sodobno Formulo 1, je profesionalen odnos dirkača do dirkanja. Popolna predanost temu športu. Pot in način dirkanja Ayrtona Senne je Rona Dennisa tako fascinirala, da se je odločil posvetiti  dirkačem do najmanjše podrobnosti. Preko Akija Hintse so tako razvilienega tehnično najbolj sposobnih dirkačev v celotni zgodovini Formule 1, Lewisa Hamiltona, ter tako postavili smernice na tem področju na novo raven. Čez ekstremno dirkaško izpopolnjevanje so šli tudi ostali talentirani dirkači: Gary Paffett, Wesley Graves, Giedo van der Garde, Oliver Turvey, Kevin Magnussen, Stoffel Vandoorne in še mnogi drugi. Prav tako so bili dela programa deležni izkušeni dirkači: Kimi-Matias Räikkönen, Jenson Button in Fernando Alonso. Po mnogih letih premora se zdi, da je McLaren ponovno izbrusil nov super talent. Njegovo ime je Lando Norris.

Lando Norris Mclaren F1
Foto: Kerim Vodnik

Stepneygate, 100 milijonov kazni in skorajšnja izključitev iz Formule 1 V novo tisočletje je McLaren zakorakal zanesljivo in uspešno. Utrjen status drugega ali tretjega najmočnejšega moštva Formule 1 je bil stalnica, toda za leto 2007 so načrtovali ponovni napad na sam vrh Formule 1. Dr. Aki Hintsa je za Hamiltona prižgal zeleno luč, ob bok Hamiltonu pa so postavili še enega super zvezdnika, Fernanda Alonsa. Slednji ni dobro prenašal, da je moštvo nanj pritiskalo s Hamiltonom in razvojem dirkalnika v njegovo smer. Sodu je izbil dno dogodek na VN Madžarske (zadeva je za podrobno razlago preširoka in zahteva svoj blog) in po tej dirki je Fernando Alonso skupaj s takrat testnim dirkačem, Pedro de la Roso, poslal FIA dokaze, da je McLaren pridobil/ukradel od moštva Ferrari zaupne podatke o razvoju dirkalnika za sezono 2007.

Ker je šlo za resen prekršek sta McLarnu grozila odpoved pogodbe in izgon iz Formule 1. Začelo se je lobiranje in McLaren je bil kaznovan s 100.000.000,00 $ kazni, odvzemom vseh konstruktorskih točk v letu 2007, za nameček pa je Lewis Hamilton še izgubil naslov svetovnega prvaka na zadnji dirki tega leta. Prvič, odkar moštvo vodi Ron Dennis, se je tako pokazala razpoka v vodstvu. Če je Ron lahko miril Senno in Prosta, Alonsa vsekakor ni zmogel in je v celoti izgubil nadzor nad dogajanjem.

Toda Ron Dennis se ni dal. Fernando je letel čez vrata Wokinga in že leto dni kasneje je McLaren s Hamiltonom dosegel zadnji naslov svetovnega prvaka, pri čemer jim konstruktorskega naslova ni uspelo doseči (zato pri tej statistiki ostajajo pri številki osem in so tretje najbolj uspešno moštvo v Formuli 1; več uspeha imata samo Williams (9) in Ferrari (16)).

VIZIJA ZA NOVO DOBO FORMULE 1

V zadnjem desetletju McLarnu ne gre najboljše. Izgubili so rdečo nit, moštvo je zapustil Ron Dennis in moštvo je zadnjih pet let le bleda senca svoje slave iz preteklosti. V letu 2018 se vozijo celo čisto na zadnjem mestu. Kaj se je zgodilo?

Trend aerodinamike

Ena izmed večjih napak McLarna je bila, da niso posvečali dovolj pozornosti razvojnim trendom Formule 1. Red Bull je leta 2009 nakazal, da bo v prihodnjih letih prevladoval razvoj aerodinamike. McLaren se na to ni odzval. Namesto da bi odreagiral hitro (kakor je bila to navada v preteklosti) in posodobil svoj vetrovnik, je moštvo trmasto vztrajalo pri modusu operandi iz leta 2008 (uravnotežen, zanesljiv in hiter dirkalnik, ki ga vozi najboljši dirkaški dvojec v karavani). Red Bull jim je dokazal nasprotno (dirkalniki McLarna leta 2009, 2010, 2011, 2012 in 2013 so bili sicer odlični, ampak izrazito aerodinamično podhranjeni) in Hamilton je leta 2012 eksplodiral na VN Singapurja ter napovedal svoj odhod iz moštva.

“Hi, I’m Lewis Hamilton. I won the British Championship and one day I want to be racing your cars”. Ron Dennis in Lewis Hamilton. Dirkaška oče in sin, po katerem bo nekoč zagotovo posnet film. Izjemna zgodba, ki je svoj žalosten konec dosegla leta 2012, ko Lewis Hamilton ni več zdržal v McLarnu, ker se je nasitil bojev za drugo ali tretje mesto. Njegov odhod iz McLarna je Ronu Dennisu zadal uničujoč psihološki udarec, Lewisa pa izstrelil med nesmrtne.

Trend pogonskih enot

Če je bila napaka ocene pomembnosti razvoja aerodinamike vredna izgube nekaj mest na dirkah, a še vedno dovolj za redno uvrščanje na zmagovalni oder, je bila napačna ocena pomembnosti nove izbire pogonske enote še dvakrat bolj uničujoča. McLaren je spregledal, da potrebuje lastnega opremljevalca pogonskih sklopov, če želi mešati štrene povsem na vrhu razpredelnice. Če je leta 1981 Ron Dennis skakal okoli Porscheja, jih dnevno nadlegoval in vabil v svoje moštvo (ter na koncu uspel), je leta 2011, ko je FIA izdala nova pravila za nove pogonske enote, ki so prišla v poštev za leto 2014, počel vse kaj drugega. Spregled, da jim Renault, Mercedes in Ferrari ne bodo nudili polne specifikacije najboljšega motorja serije A, so plačali izjemno drago. Ko so leta 2014 uvideli, da jih ob specifikaciji B enote Mercedesovega pogonskega sklopa čaka temačna prihodnost, je v Wokingu zazvonil rdeči alarm.

Eden najlepših dirkalnikov zadnjih let, MP4-26. Dirkalnik je bil izredno hiter (nad zasnovo je bedel Paddy Lowe) in se je boril za naslov svetovnega prvaka vse do konca sezone 2011. Po tej sezoni pa je McLaren zaradi trenda dvigovanja nosu dirkalnikom Formule 1 ta koncept v celoti opustil.

VRNITEV FERNANDA ALONSA IN HONDE

Leto 2015 je bilo za McLaren prelomno. Praktično čez noč so zaradi obuditve spomina na stare čase nazaj v Formulo 1 zvabili Hondo. K sodelovanju so povabili Fernanda Alonsa (točno tistega, ki jih je skoraj stal izgona iz Formule 1) in skupaj z Jensonom Buttnom so tako ponovno imeli najmočnejši dirkaški dvojec v karavani Formule 1. Red Bullu so sunili odličnega aerodinamika Petra Prodromourja, ki je spremenil zasnovo dirkalnika, povečali vetrovnik (ter si občasno sposodili Toyotinega), nakupili najboljše simulatorje in v celoti
regenerirali moštvo. Jadra moštva so se razprla in McLaren je bil pripravljen, da ponovno zavzame dirkaški prestol.

Toda…

Ni se pisalo leto 1988 in Honda ni zmogla čez noč dohiteti, kaj šele prehiteti, triletnega razvoja, ki so ga v vmesnem času opravila ostala tri tovarniška moštva na področju motorjev. Poleg tega je Red Bull v tem času svojo aerodinamično strukturo samo še izboljšal; Ferrari, ki je ravno tako trpel in se soočal s težavami, pa je ob kadrovskem cunamiju izdelal nekaj podobnega kot McLaren. Ron Dennis je postal žrtev samega sebe, saj ni uvidel, da ne zmore več držati tempa Formule 1, pri čemer je pozabil poskrbeti za svojega naslednika. Stvari so postale zelo komplicirane in rezultati McLarna so začeli nenadzorovano padati. Deveto mesto v skupnem seštevku in boj za ostanke točk sta postala del krute realnosti zadnjih štirih sezon. Da bo mera polna, je moštvo padlo v apatičen položaj. Zaposleni so izgubili upanje v vodstvo, Ron Dennis je prisilno odšel, dogajala se je visoka kadrovska fluktuacija, izguba sponzorjev in navijačev.

K sodelovanju so povabili Fernanda Alonsa (točno tistega, ki jih je skoraj stal izgona iz Formule 1) in skupaj z Jensonom Buttnom so tako ponovno imeli najmočnejši dirkaški dvojec v karavani Formule 1.

MCLAREN: SEDANJOST IN PRIHODNOST

Dirkaška zasedba

Lando Norris in Carlos Sainz. Oba visoko cenjena voznika. Lando prihaja iz programa McLarna in navdušuje praktično povsod, kamor pride. Od podpisa pogodbe ga je McLaren že lani pripravljal na tretjih prostih treningih, kjer je pogosto premagoval Stoffela Vandoorna. O Carlosu ne gre izgubljati besed. Preživel je bitko z obema vrhunskima dirkačema (Max Verstappen in Nico Hulkenberg) in pokazal, da je njegova največja pomanjkljivost umikanje politiki v moštvu. Če bo to popravil, ga čaka zares svetla prihodnost. Na stezi je odličen, dela malo napak in je konstanten. McLaren si je za prihodnost torej pripravil mlad in izjemno hiter dirkaški dvojec.

Mclaren F1: Lando Norris in Carlos Sainz

Kdo vodi moštvo in kakšna je finančna prihodnost McLarna?

McLaren ima trenutno v lasti Bahrainska kraljeva družina Mumtalakat Investmen, ki si lasti 56 % podjetja. Mansour Ojjeh preko TAG Group še vedno drži svojih 14 %, medtem ko ima Michael Latifi 10 % lastniški delež. Vse ostalo držijo mali delničarji. S stališča financ se McLarnu zaenkrat ni potrebno bati za svojo prihodnost. Še najbolj pod pritiskom javnosti (in še marsikoga znotraj moštva McLaren) je vodja moštva Zak Brown. V Los Angelesu rojen Američan ne navdušuje širše javnosti s svojo strokovnostjo. Zak je lani aktiviral v svojo ekipo tudi Gil de Ferrana in s tem še malo razburkal mnenja okoli vodenja moštva McLaren. Zato lahko zapišemo, da če je McLaren kje ranljiv v svoji prihodnosti, je to čisto na vrhu in v glavi moštva.

Kaj torej pričakovati v prihodnosti od McLarna?

Govorimo o Formuli 1, športu, kjer se lahko čez noč vse obrne na glavo. V eno ali drugo smer. V vsaki stvari je nekaj slabega in nekaj dobrega. Zato lahko brez težav rečem, da je v vsej tej slabi situaciji dobro izhodišče McLarna, da jim v letu 2019 slabše sploh ne more iti. Ne morejo razočarati nobenega navijača in ne morejo izgubiti nobenega sponzorja več. S tega stališča je pred McLarnom izredno svetla prihodnost, a le čas je tisti, ki bo pokazal resnično prihodnost tega moštva.

Kerim Vodnik

guest
0 Komentarji
Inline Feedbacks
Oglejte si vse komentarje