Ligier JS11: Presenečenje na progi

0

V sezoni 1979 je imela ekipa Ligier prvič na štartnem razporedu dva bolida in njihova predstava je bila res občudovanja vredna. Medtem ko so druge ekipe kopirale znan Lotus 79, so pri Ligierju šli svojo pot. Z bolidom JS11 so pokazali po mojem mnenju tehnično najbolj zanimiv in dovršen bolid s talnim efektom tistega obdobja. V naslednjih vrsticah bom podrobneje razčlenil, zakaj je bil JS11 pravo presenečenje na progi.

Laffite po zmagi na VN Brazilije

Ekipa Guya Ligierja se je odpovedala ogromnim motorjem Matra V12 in jih nadomestila z manjšim Cosworthom DFV V8, kar je bila velika prednost. DFV je namreč omogočil Gerardu Ducarougu, da je maksimalno izkoristil prostor pod boki bolida, da je ustvaril talni efekt. Gledano od spodaj, je bilo videti le centralni del bolida, širino vozniškega sedeža in dno motorja, levo in desno pa sta bili dve ogromni izboklini, ki sta generirali talni efekt – čisto enostavno in učinkovito. Vrh bolida je bil nekoliko čokatega izgleda, toda opaziti je izjemen Ducarougev trud pri iskanju karseda visokega aerodinamičnega oprijema same šasije. Poleg tega sta bila za volanom bolida JS11 dva izmed najbolj hitrih, norih in nepredvidljivih voznikov tistega časa, Patrick Depailler in Jacques Laffite.

Pri Ligierju so začeli sezono 1979 na način, ki si ga nihče ni mogel predstavljati. Na prvih dveh dirkah so zmagali, od tega so na VN Brazilije dosegli celo dvojno zmago in bili približno sekundo na krog hitrejši od ostalih. Kar naenkrat so bili oni tisti, ki so bili najboljši v svetu Formule 1. Imeli so nekaj odstopov, ki so zbledeli po tretji zmagi na VN Španije. Po tej dirki je imel Depailler enako število točk kot vodilni Gilles Villeneuve (20) in bil na drugem mestu, Laffite pa tretji, z 18. točkami. Nato se je zgodilo nekaj, kar je še danes pravzaprav težko razumeti.

Dirka za VN Španije 1979

Najprej je Depailler doživel nesrečo z jadralnim zmajem in si zlomil obe nogi. Na dirkah ga je tako nadomestil takrat že zelo nekonkurenčen Jacky Ickx, prav tako pa je bolid JS11 malodane čez noč postal nekonkurenčen. V drugi polovici sezone so bili edini omembe vredni rezultati ekipe Ligier tri tretja mesta Laffita. Najprej jih je dohitel in prehitel Ferrari, nato pa še Williams. Vzrok za to bi lahko bil po mojem mnenju povezan s težavami, ki jih je imel Ducarouge pri razvoju bolidov in tudi s tem, da je bil JS11 že od vsega začetka zelo blizu minimalne teže. Verjetno je bila kombinacija teh treh dejavnikov vzrok za slab drug del sezone tega izjemnega bolida JS11. Na koncu jim je vseeno uspelo doseči tretje mesto med konstruktorji.

Za sezono 1980 so pri Ligierju pripravili JS11/15, ki je bil bolj zanesljiv. S pomočjo talnega efekta je generiral toliko oprijema, da na hitrih progah sploh ni imel prednjega profila. Kljub temu še vedno ni bil na nivoju Brabhama BT49 ali Williamsa FW07. Laffite in njegov nov moštveni kolega Didier Pironi sta vsak dosegla po eno zmago, na koncu sta zasedla četrto in peto mesto, Ligier pa je bil med konstruktorji skupno drugi. Izkupiček za JS11 v dveh sezonah je bil pet zmag , šest pole positionov in šest hitrih krogov. V naslednji sezoni so se pri ekipi Ligier vrnili k motorju Matra V12, tokrat pod imenom Talbot. Čeprav je bil njihov bolid JS17 podoben JS11, niso nikoli ponovili senzacije iz začetka sezone 1979.

Tu pa se zgodba o bolidu JS11 še ni zaključila, saj so ga v sezoni 1981 pri Michelinu uporabljali kot razvojni bolid za svoje pnevmatike. Bolid JS11 pa se, če ste bili takrat otroci, verjetno spomnite tudi zaradi popularne risanke Transformerji, kjer je nastopal kot Autobot Mirage. Ligier JS11 je bil v risanki povsem enak svojemu originalu, le tobačni pokrovitelj Gitanes se je spremenil v Citanes ali kar v Ligier. Je morda imel celo kdo to figurico kot otrok?

Simon Jazbec

guest

0 Komentarji
Inline Feedbacks
Oglejte si vse komentarje