Mugen: Mojstri razvoja motorjev

Podjetje Mugen je leta 1973 ustanovil Hirotoshi Honda, sin znamenitega Soichira Honde, ki je bil ustanovitelj Honda Motor Company. Njuni podjetji sta bili nerazdružljivo povezani, a še zmeraj sta delovali ločeno. Ime Mugen bi lahko prevedli kot brezmejno moč, izbrali pa so ga, ker je podjetje na začetku predelovalo Hondine avtomobile in z njimi tekmovalo. V 90. letih prejšnjega stoletja pa je prav to podjetje poskrbelo, da je bila Honda prisotna na dirkah Formule 1, čeprav je uradno ni bilo.

Mugen je doživel vidnejše uspehe v seriji F3000, ko so v prvem poizkusu leta 1989 osvojili naslov z Jeanom Alesijem in ekipo Jordan. Prav zaradi tega jim je podjetje Honda zaupala program motorjev za ekipo Tyrrell za sezono 1991. Motorji so še zmeraj bili pod znamko Honda, a tovarniška ekipa se je tisto leto preusmerila na V12 (RA121E), ki so ga ekskluzivno dobavljali McLarnu. Tyrrell pa je dobil motorje V10 z oznako RA101E, ki so bili pravzaprav enote prejšnje sezone. Legenda pravi, da so bile na nekaterih vidne celo oznake RA109E, torej enote, ki so jih na dirkah uporabljali leto poprej pri McLarnu. Honda je naslednjo sezono projekt V10 v celoti prepustila podjetju Mugen in tako so se motorji uradno preimenovali v Mugen Honda MF 351 H. Ekipi Footwork Arrows so omogočili solidno sezono 1992, nato pa so za sezono 1993 predstavili različico 351HB, ki je že takoj kazala znake zastarelosti. Po koncu sezone je zato ekipa Footwork raje kupila motorje pri podjetju Cosworth. Naslednjo sezono so bile Mugnove ambicije vezane na propadajočo ekipo Lotus in na novo zrisan 351HC, ki je bil dokaj soliden bolid, čigar potencial se ni pokazal pri obubožani, nekdaj slavni, ekipi.

V sezoni 1995 se je zgodil velik preobrat za podjetje Mugen. Po smrti Ayrtona Senne in Rolanda Ratzenbergerja je FIA zmanjšala kubaturo motorjev iz 3500 na 3000 in skladno z novimi pravili so pri Mugnu le zmanjšali kubaturo svojega motorja ter ga preimenovali v MF301H. Pravzaprav je ta sprememba projektu koristila, saj so med letoma 1995 in 2000 dosegli zavidljive rezultate. Leta 1996 je Panis zmagal v Monaku, kar je bila ena izmed najbolj neverjetnih dirk v celotni zgodovini Formule 1. V sezoni 1998 so se preselili k ekipi Jordan, kjer so v prvi sezoni dosegli zmago z Damonom Hillom. Temu je sledila sezona 1999, ki se je mnogi spomnimo po Schumacherjevi nesreči in dvoboju Irvina ter Hakkinena. Poleg tega je v tej sezoni Frentzen z Jordanom dosegel dve zmagi in bil na koncu tretji v skupnem seštevku, prav tako ekipa Jordan v konstruktorskem prvenstvu. Presenetljivo je, da je ekipa prišla do takšnih dosežkov z motorjem, katerega osnova je bila tedaj stara že desetletje. Žal v sezoni 2000 niso mogli ponoviti teh izjemnih rezultatov in zgodilo se je nekaj, kar je za nekaj časa zaprlo Mugnovo poglavje v Formuli 1.

Honda se je odločila, da bo v sezoni 2000 ponovno prišla v Formulo 1, od koder se je umaknila leta 1992. Pri Hondi so motorje sprojektirali na novo, od začetka, in njihov projekt, ki so pred slabim desetletjem velikodušno odstopili Mugnu, ni imel več kaj iskati v Formuli 1. Po končani sezoni 2000 se je moral Mugen umaknil in niso jih poklicali nazaj niti za ekipo Super Aguri.

Podjetje Mugen je bil samostojen dobavitelj motorjev, čeprav se je na njih tudi pojavljajo ime Honda. A za razliko od matične tovarne, so pri Mugnu imeli drugačen pristop. Z na videz zastarelo tehnologijo, ki po mnenju mnogih ne sodi v visoko tehnološko razvit svet Formule 1, so pokazali, da je mogoče doseči dobre rezultate. Mugen je več kot upravičil Hondino zaupanje, ko so jim odstopili motorje V10.

Simon Jazbec

Preberite tudi:

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja