Raziskovanje zapuščenih objektov Formule 1

Proga v Valencii še zdaleč ni edina med zapuščenimi objekti v Formuli 1. Speljana je bila med že prej opuščenimi halami za tekmovanje Pokal Amerike v jadranju. Že od začetka ni dosti obetala, danes pa je videti prav klavrno. Podobno usodo so doživele tudi številne druge, zgodovinsko pomembne proge, ki so sčasoma postale spomeniki. Naredil se izbor nekaterih, z namenom, da pritegnem še kakšnega navdušenca Formule 1 v raziskovanje tega vidika – ali v živo ali od doma, s pomočjo tehnologije.

Tribune na Reims-Gueux.

Reims-Gueux

V Franciji, točneje pokrajini Champagne, je nekoč obstajala cestna proga Reims-Gueux. Nastala je leta 1926 in do leta 1969 gostila mnoge različne dirke Formule 1, 2 in 3, dirke prototipov in seveda motorjev. Na dirkah za svetovno prvenstvo in izven so zmagovali vozniki, kot so bili Fangio, Nuvolari, Bira, Ascari, Moss, Hawthorn, Collins, Musso, Clark, Brabham, Stewart in Rindt. Reims-Gueux danes pogosto vidimo v avtomobilističnih revijah, sicer proge ni več (so le lokalne ceste), a poleg ceste so še vedno skoraj nedotaknjeni objekti in tribune, pobarvane v barvah pokroviteljev tistega obdobja. Zato je Reims-Gueux pravi spomenik dirkam tistega časa, vreden ogleda.

AVUS

O zgodovinski progi AVUS sem pred časom že podrobneje pisal.

Norost, imenovana AVUS

AVUS je iz proge postal nazaj le avtocesta, toda pentlji, ki sta povezovali oba vozna pasa, sta še zmeraj vidni, del tribun prav tako. Postali so spomenik legendarnim časom dirk in kot taki so tudi spomeniško zaščiteni. Če se bo kdo dolgočasil v Berlinu, je to vsekakor dobra zamisel za poldnevno avanturo.

Zaraščena proga Hockenheim.

Hockenheim

Morda bo kdo pomislil, da Hockenheim ne spada med zapuščene proge, saj vendar tu še vedno dirkajo. To je res, vendar ne na delu proge, ki so ga zaprli leta 2002. Namreč proge se s časom tudi spreminjajo, krajšajo in naredijo varnejše ter gledalcem prijaznejše. Šikana Senna je tako odšla v pozabo, ostaja skrita med zelenjem in divjadjo, ki se sprehaja po progi, medtem ko se rohnenje motorjev odvija nekoliko bolj spredaj.

Goreči Schlesserjev bolid na Rouen-Les-Essarts.

Rouen-Les-Essarts

Proga v Rouenu je bila klasična, nastala je leta 1951 in na njej so se odvile mnoge dirke, na žalost pa tudi tragični dogodki. Rouen-Les-Essarts je kar petkrat gostila Veliko nagrado Francije, zadnjič v letu 1968, ko je Jo Schlesser zgorel v Hondi, ki je imela šasijo iz magnezija. Po prenehanju dirk Formule 1 so seveda še prirejali druge dirke, a iz leta v leto manj. Po letu 1994 so zaradi varnostnih in finančnih razlogov zaprli vrata in od takrat narava počasi, a vztrajno bije boj z asfaltnim trakom proge. Rouen-Les-Essarts čisto zapuščena leži tam in marsikdo se več ne spomni, da so nekoč tam rohneli bolidi Formule 1.

Spominski oval v Monzi.

Monza

Seveda, tudi v Monzi še vedno dirkajo. Proga je pravzaprav ena izmed najlepših v koledarju Formule 1. A podobno kot v Hockenheimu, imamo tudi tu ostanke ovala, katerega so nekoč uporabljali v Formuli 1. Danes pa je postal tihi spomenik junaških časov, ki so nekoč bili. Oval v Monzi se zagotovo splača ogledati, če boste imeli to možnost.

Nivelles-Baulers

Ta proga, ki je bila zgrajena leta 1971, je bila že od svojega začetka deležna kritik. Vozniki so pravili, da je preveč »sterilna«, publiki pa je bila nezanimiva, saj so bili preveč oddaljeni od dogajanja. Nekateri so torej imeli takšne pripombe še pred Tilkejevim prihodom. Proga Nivelles-Baulers res ni imela sreče. Dvakrat so na njej organizirali dirko za Veliko nagrado Belgije v letih 1972 in 1974, nato je lastnik bankrotiral. Pomanjkanje pokroviteljev je stalno pestilo to progo, kjer so zadnjo dirko z avtomobili organizirali leta 1980, leto kasneje pa zadnjo z motorji. Od takrat je proga zapuščena, toda v poznih devetdesetih letih prejšnjega stoletja je bilo še možno napraviti kakšen krog po progi, sicer brez dovoljenja in seveda na lastno odgovornost. Danes je na tem mestu industrijska cona, dele proge so uničili, določeni deli pa so ostali in jih je še mogoče videti.

Ostanki proge Nivelles-Baulers.

Leafield Technical Centre

Zadnja zapuščina, ki jo bom omenil, sicer ni proga, temveč sedež ekipe. V Leafieldu so imeli zelo bogato zgodovino moto-športa. Tu je bil najprej sedež TWR (Tom Walkinshaw Racing), kjer so razvijali bolide Arrows. Propadli so leta 2002, nato je od leta 2006 do 2008 imela tu sedež ekipa Super Aguri, pa tudi podjetje za razvoj pogonskih sklopov Menards, sicer bolj znano v ZDA. V letu 2012 se je sem preselila ekipa Caterham, ki pa je leta 2015 propadla. Njen sedež je od takrat zapuščen, a na spletu se najdejo posnetki drznih raziskovalcev, ki so (verjetno nelegalno) vstopili v ta objekt in pokazali zaklade iz notranjosti.

Vsi ti zapuščeni objekti med drugim govorijo o zgodovini Formule 1, nekateri so že skoraj izbrisani iz zgodovine, drugi so čaščeni kot relikti preteklosti. Upam, da bivše proge Formule 1 v Turčiji, Indiji in Južni Koreji čaka boljša usoda od pozabe.

 

Simon Jazbec

Preberite tudi:

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja