Motorno olje in njegove funkcije

Motorno oje je bilo v zadnjem času pereča tematika v Formuli 1. Trenutno so omejitve glede olja v pravilniku FIE zapisane na dveh straneh (20. člen Tehničnega pravilnika). Njegove funkcije natančno določene: skrbeti mora za zmanjševanje trenja (mazanje), služi za čiščenje, hlajenje in tesnjenje ter preprečuje korozijo, ne sme pa se uporabljati kot gorivo. Z razvojem novih produktov lahko pogonski sklopi pridobijo na moči. Prav zmanjševanje trenja je pri tem poglavitno, saj je v pogonskem sklopu veliko vrtečih se delov. Element, ki se lažje vrti, lahko na par koles prenese več moči, poleg tega je obraba manjša in posledično vzdržljivost večja, druga možnost pa je, da lahko naredijo manjši element. Čeprav na prvi pogled ne dodajo nikakršne moči pogonski sklopu, lahko s pravim oljem in mazivi dosežejo, da se manj te moči porazgubi, preden pride na kolesa.

Formula 1 in maziva: Pomemben dejavnik razvoja pogonskih sklopov

Druga funkcija motornega olja je čiščenje, kar je bistveno v sodobni Formuli 1, ko morajo elementi zdržati veliko število dirk. Namreč olje zbira vse delce, ki se skozi življenjsko dobo pogonskega sklopa izrabijo. Z analizo olja in delcev v njem lahko sklepajo, kako obrabljen je določen element pogonskega sklopa in na podlagi tega se lahko odločijo, kdaj je menjava potrebna. Poleg tega motorno olje skupaj s hladilno tekočina in zrakom skrbi za hlajenje pogonskega sklopa. Boljše hlajenje s pomočjo olja lahko pomeni manjše odprtine za zrak ali celo hladilnike, po drugi strani pa tudi višje režime delovanja oziroma daljše delovanje na takšnem režimu. Tudi to je seveda povezano z zanesljivostjo in iskanjem tistega pravega kompromisa med hitrostjo in zanesljivostjo.

Zgodnje menjave elementov pogonskih sklopov

Motorno olje pronica v najmanjše reže med deli v pogonskem sklopu in tako kljub natančni izdelavi stičnih površin različnih delov, poskrbi, da nič ne pronica skozi. Seveda, večino tovrstne funkcije opravljajo tesnila, ampak za popolno tesnjenje pa je potrebno tudi motorno olje. Zaradi strogih predpisov je skoraj nemogoče, da bi ekipe olju dodajale kakšen poseben aditiv, ki bi izboljšal gorivo. Na dirki se lahko v pogonskem sklopu uporabi le eno specifikacijo olja in pogonski sklop ima lahko le en rezervoar za olje. Poraba olja je omejena na 0,6 l na 100 km in FIA namerava v prihodnosti to že tako nizko mejo znižati na 0,3 l na 100 km. Med kvalifikacijami pa so prepovedali olje v rezervoarju, da ga ekipe ne bi uporabljale kot gorivo. Mnogokrat lahko zasledimo informacijo, da so ekipe z novimi gorivi in mazivi pridobile določeno število konjev v pogonskem sklopu. To nam da vedeti, kako pomembno funkcijo ima motorno olje v pogonskem sklopu, morda še pomembnejšo kot na primer samo gorivo.

 

Simon Jazbec

Količina goriva in dolžina bolida

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja