
Dirka življenja Formule 1: Lotus 49…
Zgodi se voznikom in ekipam, zakaj se ne bi zgodila tudi celotenemu športu. Dirka življenja Formule 1 mora biti takšna, da na nek način zaznamuje začetek neke ere, obdobja katerega posledice so vidne še danes. Dogodki, ki posredno ali neposredno vplivajo na začetek mnogih zgodb. Skratka takšna dirka mora biti mejnik, po katerem nič ni bilo več tako, kot smo bili navajeni.
Sam menim, da takšna dirka obstaja. Velika nagrada Nizozemske, 4. junij 1967 – Zaandwort, tretja dirka sezone. Team Lotus je predstavil svoj novi bolid, ki je bil tako nov, da prvi voznik Jim Clark še nikoli ni sedel v njem. Ne samo, da so predstavili nov bolid. Na bolidu je bil montiran popolnoma nov motor, ki prav tako še nikoli ni dirkal. Predstavili so model 49, ki ga je gnal čisto nov Ford Cosworth DFV. Graham Hill je gladko osvoji pole, saj je novi Lotus poznal kot svoj žep, medtem ko je bil Jimmy šele osmi, kljub temu pa Clark ni mogel skriti navdušenja. Na dan dirke je imel Graham težave z zobnikom menjalnika in odstopil, Jimmy pa je počasi prodobival zaupanje v svoj bolid in v 16. krogu prevzel vodstvo, ki ga ni izpustil do konca v 90. krogu. “Black Jack” Brabham je na drugem mestu prišel v cilj 23 sekund za Clarkom, ki se je le nekaj dni prej prvič usedel v ta bolid.
Formula 1 po tej dirki nikoli ni bila več ista. Ford Cosworth DFV je v naslednjih letih gnal večino bolidov formule ena. Zadnjič v sezoni 1985, zadnja zmaga DFV pa sega v leto 1983. Ford Cosworth DFV je dizajn motorja ki ima največ štartov, zmag in prvenstev, kar je danes, v obdobju ko se koncepti spreminjajo hitreje, kot jih mi sami dojamemo, nepredstavljivo. DFV je bil vgrajen v Lotus 49, prvi bolid katerega motor je nosilni element, kar je praksa še danes. (motor je privijačen na šasijo za voznikom, na motor se doda menjalnik in na menjalniku so vsi nosilci elementov zadnjega vpetja koles). Na Lotusu 49 se kasneje prvič pojavijo aerodinamične površine, najprej male takoj ob telesu bolida, a že med sezono na dolgih elegantnih nosilcih (ki so jih seveda kar hitro prepovedali). Današnji bolidi izhajajo iz tistega, kar je začel model 49.

Ne nazadnje Lotus 49 je tudi prvi bolid, ki nacionalno barvo (zeleno ali bolje rečeno BRG za britanske ekipe) zamenja za rdeče belo barvo cigaretnega sponzorja Gold Leaf, kar je prav tako sprožilo revolucijo. Do tedaj sponzorjev kot takšnih ni bilo, bili so zgolj tehnični dobavitelji. Formula 1 je postala drugačna.

To je bila življenska dirka Formula en1 in ne le Jima Clarka ali ekipe Lotus. Revolucija začetka leta 1967 z brilijantno zmago Clarka je celoten cirkus formule ena tako spremenila, da učunke vidimo še dandanes. Nekako je ta dan zaključil obdobje romantike in začel obdobje sodobne Formule 1, obdobje ki traja še danes.
Simon Jazbec @F1.si