Ko so F1 dirkači v sezoni 1982 ugotovili, da si želi vodstvo najhitrejšega športa še povečati nadzor nad njimi, so “skočili” na avtobus, se zaprli v lokalni hotel in začeli s stavko…

Pred sezono Formule 1 se je leta 1982 vodilno telo FISA (predhodnica FIE) odločilo, da želi imeti nekoliko več nadzora nad vozniki in tako poskušalo v njihove super licence vriniti nekaj novih klavzul – poteza, ki je na koncu razjezila skoraj celotno startno vrsto.

FISA se je odločila, da želi dirkačem prepovedati kritiziranje vodstvenega organa, dirkači pa bi morali o športu govoriti zgolj pozitivne stvari.

Toda tisto, ki jih je resnično motilo, je bilo novo pravilo, po katerem se vozniki več ne bi mogli samo pogajati o pogodbah z drugimi ekipami, nadzor nad prestopi pa bi bil izključno na strani moštev, ki bi lahko prosto trgovale z dirkači.

Nekateri dirkači novih pogojev niso želeli podpisati pred otvoritvijo sezone v Kyalamiju, spor še vedno ni bil rešen. Ferrarijeva dirkača Didier Pironi in Niki Lauda sta bila med najbolj glasnimi kritiki novih pogojev. Nekateri predstavniki voznikov so se sestali z upravnim organom, da bi poskušali doseči sporazum, a predsednik FISE Jean-Marie Balestre tega ni želel in jim preprosto odvrnil: “Podpišite licenco ali ne morete dirkati. Vzemi ali pusti’.

Ferrarijeva dirkača Didier Pironi in Niki Lauda sta vodila stavko F1 dirkačev

Dirkači so se odločili, da zapustijo prizorišče dirke za VN Južne Afrike. Prvi trening je bil predviden za četrtek, a nihče od voznikov ni bil na stezi, saj so se pod vodstvom Laude in Pironija družno vkrcali na avtobus. Med njimi ni bilo Jochena Massa, ki je nekoliko zamujal, ob prihodu na dirkališče pa začudeno ugotovil, da njegovih dirkaških kolegov ni na prizorišču prve dirka sezone 1982.

Ko je avtobus poln voznikov zapuščal stezo, je član ekipe March poskušal preprečiti njihov odhod s svojim avtomobilom, zato je nekaj voznikov skočilo z avtobusa in ga potisnilo s poti, preden so se odpravili v hotel Sunnyside Park, z njimi pa tudi množica medijev.

Preberite tudi  F1 ekipe bodo predčasno izkoristile poletno zaprtje tovarn

Pironi je ostal na stezi, da bi vodil pogajanja, neprestano pa je prenašal sporočila Laudi in ostalim voznikom, ki pa niso bila dobra. Brabhamov šef Bernie Ecclestone je trdil, da je odpustil svoja dirkača, Nelsona Piqueta in Riccarda Patreseja, organizator dirke v Kyalamiju pa je dejal, da bo, če dirke ne bodo nadaljevali, zasegel vse bolide. Kmalu je bilo objavljeno, da bo dirka prestavljena za teden dni in da bodo vsi, ki sodelujejo v stavki, prejeli doživljenjsko prepoved vstopa v F1 paddock. Ecclestone je celo trdil, da Formula 1 nobenega od trenutnih dirkačev ne bo pogrešala in da jih je mogoče enostavno zamenjati.

 

Ekipe so iskale nove dirkače

V hotelu so vozniki prevzeli konferenčno dvorano. Kljub slabim novicam, ki so prihajale iz dirkališča, pa so vsi ostali trdni v svojih stališčih, kljub temu, da nekateri vozniki sploh niso želeli stavkati in so to storili zgolj iz solidarnosti.

Nekateri člani ekip so poskušali ustrahovati svoje dirkače, da bi se le ti se vrnili na progo,   toda nihče ni klonil pod pritiskom. No, razen enega – Teo Fabi. Fabi je bil pripravljen, da z ekipo Toleman debitira v F1 in odločil se je, da ne želi ogroziti svojih možnosti in zato odšel. Keke Rosberg je menil, da je celotna stavka smešna ideja, in ni želel biti tam, vendar je bil tako besen na Fabija, da je rekel, “Ucvrl jo je kot reva”. Obstajala je celo zgodba, ki trdi, da je Fabi pobegnil skozi straniščno okno, čeprav Fabi vztraja, da to ne drži.

Vozniki so medtem iskali načine, kako drug drugega zabavati. Gilles Villeneuve je na klavir zaigral nekaj pesmi, a ga je nato Elio de Angelis, ki je Mozarta zaigral na ravni koncertnega pianista, povsem zasenčil. Lauda je uprizoril stand up nastop, Bruno Giacomelli pa je risal risanke in očitno naredil posebni diagram, da bi razložil, kako razstaviti AK-47. Klavir je bil na koncu uporabljen za barikado vrat, da se članom ekip prepreči vstop v zgradbo.

Preberite tudi  De la Rosa: Hamilton in Alonso sta bila najboljši dirkaški par v zgodovini F1

Na stezi se medtem ni zgodilo nič novega in zato so se vozniki odločili, da se pripravijo za nočitev. Da bi ostali enotni, so se odločili, da bodo v sprejemni dvorani priredili veliko zabavo. Na tleh so se razširile množice vzmetnic in govori se, da je Carlos Reutemann tako močno smrčal, da ga je moral Gilles Villeneuve pokriti z odejo.

Naslednje jutro se je Pironi spet pogajal, medtem pa se je Mass, ki ni sodeloval v stavki, odločil za nekaj krogov na stezi. Ker je bil edini dirkač na progi, so se vse ekipe nekoliko pošalile in mu kazale table z ekstremno različnimi časi krogov. Po nekaj krogih so mu v šali pokazali celo črno zastavo.

Stavka je delovala, hkrati pa je F1 dirkače združila v veliko družino.

 

Približno v tem času sta se FISA in Balestre odstopila od svojih zahtev rekoč, da bo prišlo do začasnega premirja. Dirka bi se nadaljevala kot običajno, razprave o super licencah pa se bodo nadaljevale kasneje. To se je tudi zgodilo…

Bernie Ecclestone je bil še vedno besen in prvaku Nelsonu Piquetu ni želel dovoliti dirkati, saj je trdil, da ni spal in ni bil primeren za vožnjo. Piquet je dirkal šele po opravljenem zdravniškem pregledu. Sama dirka je bila precej dobra, Alain Prost pa je zmagal z Renaultom. Francoz se je iz osmega mesta prebil do zmage, na koncu pa slavil pred Reutemanom, tretji pa je bil Rene Arnoux.

Kasneje se je izkazalo, da Balestreva grožnja ni pomenila nič. Vsi dirkači, ki so sodelovali v stavki, so prejeli denarne kazni v višini do 10.000 ameriških dolarjev, pa tudi pogojne prepovedi dirk. Vozniki, ki so jih kaznovali so se uspešno pritožili, njihove kazni pa so bile še dodatno znižane.

Posledično je bila super licenca spremenjena, odstranjeni pa sta bili še dve kršitvi. Stavka je delovala, hkrati pa je F1 dirkače združila v veliko družino.

KOMENTIRAJTE!

Prosim vnesite svoj komentar!
Prosimo, vnesite svoje ime tukaj