Renault RS01: Rumeni čajnik

renault rs01

Bolid Renault RS01 ni osvojil nobenih naslovov ali zmag, toda kljub temu je bil pomemben za Formulo 1. V celotni zgodbi sploh ni pomembno, da je osvojil le prgišče točk, saj je začel revolucijo, ki je kasneje zaznamovala Formulo 1 za celo desetletje. Leta 1977 so na primer pri ekipi Lotus delali na odkrivanju talnega efekta, pri ekipi Tyrrell so se ukvarjali z bolidom s šestimi kolesi, pri Renaultu pa so v pravilniku odkrili nekaj, kar je bilo vsem na očeh, a razen njih nihče ni videl v tem potenciala. V pravilniku je pisalo, da lahko bolide Formule 1 poganjajo atmosferski motorji, prostornine treh litrov, ali pa prisiljeno polnjeni kompresorski ali turbinski motorji, prostornine litra in pol. Pri Renaultu so priložnost zgrabili z obema rokama in intenzivno začeli delati na razvoju turbo motorjev.

Renault: 10 dejstev, ki jih niste vedeli

Jean-Pierre Jabouille  v RS01, 1977

Jean-Pierre Jabouille v RS01, 1977

Do tedaj še nikoli niso nastopili v Formuli 1, zato jim je primanjkovalo izkušenj. Njihov prvi turbo motor ni bil nič drugega kot izpeljanka V6 2.0 litra, s katerim so pri Renaultu nastopali na vztrajnostnih dirkah. Imenoval se je Renault Gordini EF. Čeprav je bil težak, nezanesljiv in požrešen pri porabi goriva ter imel veliko zamudo turbine (Turbo Lag), je bil to prvi turbo motor v Formuli 1. Bolid, ki sta ga narisala André de Cortanze in Jean-Pierre Jabouille – inženir in voznik, ni bil vrhunec estetike. Renault RS01 je bil čokat, z nekoliko čudnim zadnjim stabilizatorjem škatlaste oblike in bistveno nad idealno težo. Toda videz je bil drugotnega pomena, saj so ciljali na šasijo, ki bi lepo reagirala na nastavitve in bi dovoljevala razvoj ter nabiranje izkušenj.

Preberite tudi  Ayrton Senna: 12 dejstev

 

Gordini: Čarodej mehanike

Jean-Pierre Jabouille

Z Renaultom RS01 so se prvič pojavili na VN Velike Britanije leta 1977. Dirkali so samo z enim bolidom, za volanom pa je sedel kar eden izmed njegovih očetov, Jabouille. Bolid je bil pobarvan v značilno Renaultovo rumeno barvo, za sabo pa je skoraj zmeraj pustil oblak gostega belega dima. Tisto sezono so se pojavili skupno na petih dirkah; tedanji pravilnik je dovoljeval ekipam, da so prosto izpuščale dirke. Že naslednje leto pa je projekt RS01 pokazal delček svojega potenciala, ko je na kvalifikacijah za VN Južne Afrike dosegel šesti čas. Razlog za presenetljivo dober rezultat je bila predvsem nadmorska višina, pri kateri so atmosferski motorji izgubili približno 20 % moči, Renaultov turbo motor pa prav nič. Do prvih in edinih točk tisto sezono so morali počakati do VN Združenih držav Amerike, kjer je Jabouille zasedel četrto mesto. V tem času je RS01 že pokazal, da je bil njegov vzdevek »Rumeni čajnik« precej posrečen, saj ni bil nikoli namenjen za doseganje zmag.

Jean Pierre Jabouille in zmaga na napačen dan

V sezoni 1979 so pri Renaultu pripravili dva bolida RS01 za začetek sezone, kjer se je Jabouillu pridružil še Arnoux. Turbo motor je začel kazati vzpodbudne znake napredka in prav na VN Južne Afrike je RS01 dosegel svoj najodmevnejši rezultat, pole position. Renault RS01 je nato zamenjal RS10, s katerim sta na VN Francije v Dijonu leta 1979 Jabouille in Arnoux vsak po svoje spisala zgodovino.

 

Arnoux v RS01

Arnoux v RS01

80. leta veljajo za ero fantastičnih turbo motorjev, toda turbo motorji so pravzaprav že nekaj let prej vstopili v Formulo 1, v oblakih belega dima. Poleg motorjev je še ena stvar na RS01 pomembno zaznamovala Formulo 1. Namreč istočasno, ko je začel Renault svojo pustolovščino v Formuli 1, je Michelin predstavil radialne pnevmatike prav na njihovem bolidu. V kontekstu Formule 1 pomen določenega bolida ali voznika ne določajo zgolj zmage in naslovi. Nedvomno si RS01 zaradi svojih posebnosti in inovacij zasluži mesto med najbolj pomembnimi in vizionarskimi bolidi v zgodovini Formule 1.

Preberite tudi  Mclaren se vrača v serijo IndyCar

 

Simon Jazbec

Ligier JS11: Presenečenje na progi

Neverjetna zgodba o bolidu BRM P142

Nekaj resnic o bolidu Lotus 79

 

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja