Standardizacija v F1: Katere prednosti in pasti prinaša

FIA je pred kratkim naredila korak naprej proti standardizaciji menjalnikov v Formuli 1. Proizvajalce menjalnikov je pozvala, da oddajo svoje ponudbe. Namen tega je, da bi vse ekipe imele po letu 2021 menjalnike istega proizvajalca, podobno kakor je pri pnevmatikah. Ideja o standardnem menjalniku morda na prvi pogled izgleda kot nekaj nezaslišanega, toda pravzaprav se v njej skrivajo zelo zanimive rešitve. Le-te bi lahko v prihodnosti bistveno pripomogla k razvoju, še najbolj pa bi koristile ekipam »v sredini« lestvice. Seveda ne bi bilo prav, da se vsiljuje dele, toda določena meja standardizacije je dobrodošla.

Prvi element, ki je v sodobni Formuli 1 standardiziran, je pogonski sklop. To je predstavljalo veliko prednost pri Scuderii Toro Rosso, da so lahko brez večjih težav presedlali iz Renaulta na Ferrari, nato nazaj na Renault in končno k Hondi. Ker je bil element standardiziran, se jim ni bilo potrebno prilagajati s celotnim projektom. Še največ težav so imeli pri prehodu na Hondo. Honda je namreč imela pred tem samo eno ekipo, McLaren, in čeprav so bili proizvajalci pogonskega sklopa, niso izdelali menjalnika, le-tega je priskrbela sama ekipa McLaren. Skoraj usodno zagato so rešili tako, da je McLaren Toro Rossu odstopil svoj leto star menjalnik, ki je bil skladen s Hondinim pogonskim sklopom. Tako so lahko pri Red Bull Technology pripravili enoto za Toro Rosso.

Formula 1: Cosworth DFV in skrivnosti legende

V zgodovini Formule 1 je že bilo obdobje skorajšnje standardizacije, to je bilo 70. letih, ko je na primer večina bolidov imela vgrajen motor Cosworth DFV in na njem menjalnik Hewland FG400, z diferencialom ZF. Večinoma je šlo za ekipe, ki jih je Enzo Ferrari zaničevalno imenoval »garažisti«, verjetno zato, ker so ga premagovali. Danes bi lahko kot »garažiste« pojmovali na primer ekipi Racing Point in Haas. »Garažistične« ekipe kupijo večino delov na tržišču in jih nato same sestavijo, zato bi jim bilo smotrno ponuditi alternativo. Poleg Ferrarijevih in Mercedesovih menjalnikov bi lahko na primer že v predrazpisu kupili Xtrac.

Formula 1: Garažisti nekoč in danes

Zadnji poizkus standardnega elementa v Formuli 1 se je zgodil leta 2010 in se izkazal za neuspešnega. FIA je ponudila »standardni« motor Cosworth CA2010, za katerega so se odločile ekipe Williams, Hispania Racing, Lotus Racing in Virgin Racing. V resnici ni šlo za nič drugega kot za stare enote CA2006, ki so jim režim vrtenja iz 20.000 obratov v minuti znižali na 18.000. V Formuli 1 se je že večkrat izkazalo, da zastarela tehnologija ne prinaša vrhunskih rezultatov in tudi tokrat ni bilo izjeme.

Tyrrellova “garaža”

V Formuli 1 so prav ekipe »na sredini« lestvice oziroma »garažisti« izjemnega pomena. Dobrodošli bi bili vsaj še dve takšni ekipi, da bi lahko imeli zadostno število sedežev, vendar bi jih bilo potrebno olajšati delovanje in ponuditi izbiro. Hkrati pa bi standardizirani menjalnik dal priložnost še kakšnemu drugemu konstruktorju pogonskega sklopa. Nenazadnje so tudi slavne ekipe, kot so McLaren, Williams in Tyrrell, začele tako, da so dele kupovale na tržišču in jih sestavljale »v garaži«. Za pravega poznavalca in navdušenca Formule 1 izraz »garažist« ni prav nič žaljiv. Je le oznaka za ekipo, ki je z zelo omejenimi sredstvi, nekoč premagovala vse velike konstruktorje. Morda bi prav možnost izbire preko standardiziranih elementov omogočila, da bi se »garažistični duh« v vsej svoji veličini vrnil v Formulo 1.

Preberite tudi  Charles Leclerc: 5 dejstev o novem super talentu Formule 1

Simon Jazbec

Formula 1 in 2021: Korak naprej ali korak vstran?

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja