From Hero to Zero ali Od junaka do bedaka

V sodobni Formuli 1 imajo ekipe bolj ali manj dolga obdobja, ko so nepremagljive, in tudi ko se to obdobje konča, so sposobne še zmeraj zmagovati in biti konkurenčne. A ni bilo zmeraj tako. V zgodovini Formule 1 je bilo kar nekaj bolidov in ekip, ki so iz ene sezone v drugo prehodili pot od junaka do bedaka. V nadaljevanju bom opisal nekaj primerov, ko so ekipe dobesedno čez noč izgubile vso konkurenčnost.

1979 Lotus 80 in Lotus 79

Lotus 79 je zapisan z zlatimi črkami v zgodovino ekipe. V sezoni 1978 je imela ekipa Lotus izrazito premoč in z lahkoto so osvojiti naslov svetovnega prvaka med vozniki in med konstruktorji. Toda le leto zatem je imel njihov bolid Lotus 80 velike težave, ker je zaradi spreminjanja višine vozila med vožnjo nenadoma izgubil ves talni efekt in bil praktično nevodljiv. Kljub temu da so iz garaže potegnili še prejšnjo sezono nepremagljivega Lotusa 79, so na koncu sezone bili šele četrti.

Lotus-80-Cosworth
Lotus 80

1980 Ferrari 312T5

Prav Ferrari je izkoristil Lotusov spodrsljaj in z modelom 312T4, ki je bil v osnovi T3, z dodano prilagojenostjo talnemu efektu, dominantno odnesel oba naslova. Toda že v naslednjem letu so bili še bolj porazni od večnega nasprotnika Lotusa. Namreč sezono so končali zgolj na desetem mestu, z osmimi točkami. Bili so tako slabi, da je na koncu sezone Jody Scheckter zaključil z dirkanjem, ker ni bil več motiviran. Razlog za takšen preobrat med sezonami pa je bil enostaven. Njihov 12V motor s kotom 180 stopinj med valji je bil aerodinamično prevelik in ekipe, ki so imele na razpolago Cosworthove enote, so se zaradi tega kar naenkrat znašle v veliki prednosti.

Ferrari_312T5_at_Mont_Tremblant_01
Ferrari 312T5

2010 Mercedes MGP W01
Četrto mesto po dolgi odsotnosti iz Formule 1 je odličen rezultat, a kaj ko je predhodna ekipa, ki se je imenovala Brown GP, v svoji debitantski sezoni 2009 osvojila oba naslova. Trajalo je kar nekaj sezon, da so pri Mercedesu zopet uspeli priti na zmagovalno pot, po kateri hodijo še danes. Skrivnost tega padca forme je v prepovedi uporabe dvojnega difuzorja, saj so pri Brownu največ točk dobili prav na začetku sezone, dokler tudi konkurenca ni začela uporabljati podobnega difuzorja kot oni.

2010-mercedes-mgp-w01
Mercedes MGP W01

1988 Williams FW12
V sezoni 1987 so pri Williamsu osvojili prvo in drugo mesto med vozniki ter z lahkoto tudi naslov med konstruktorji, a že v naslednji sezoni se je vse spremenilo. Izgubili so svetovnega prvaka Nelsona Piqueta, ki je prestopil v Lotus, in kar je še pomembnejše – izgubili so tudi Hondine motorje. Zadovoljiti so se morali z Juddovimi atmosferskimi enotami in na koncu s sedmim mestom, kar je bil pričakovan rezultat. Čeprav so pri Williamsu v sezoni 1988 doživeli stmi padec, so vseeno uspeli doseči dve drugi mesti, kar je pohvalno, glede na situacijo.

Williams-fw12
Williams FW12

1986 Brabham BT55
Velik padec so doživeli tudi pri ekipi Brabham. Če so še v sezoni 1985 bili sposobni zmagati eno dirko, je bil revolucionarni, a nezanesljivi BT55 pravi polom. Poleg tega je z njim veliki Elio de Angelis izgubil svoje življenje. Največja hiba tega bolida je bila pod kotom montiran linijski turbo motor BMW, ki je bil tako sicer nižji, a ta namestitev je povzročila toliko težav, da je bil motor pravzaprav nezanesljiv. Bolid je svoj potencial pokazal čez dve leti, ko je McLaren MP4/4 z istim principom pokazal, kaj pomeni biti nepremagljiv.

brabham bt55
Brabham BT55

Zgornji primeri bolidov spominjajo in opominjajo na to, da ekipe ne morejo počivati na lovorikah. Kljub temu, da so bile še prejšnje leto med najboljšimi, lahko naslednje leto popolnoma zgrešijo bolid. Do ponesrečenih bolidov lahko privedejo že manjše spremembe na pogonu, popravki v pravilniku ali pa želje, da se preveč izkoristi določen efekt. In tako je hitro lahko porušeno idealno ravnotežje, kar se odraža v katastrofalnih rezultatih. Formula 1 zahteva konstanten razvoj v pravo smer, če želi določena ekipa biti konkurenčna. Kakor pričajo zgornji primeri, pa lahko ekipe izjemno hitro iz prave poti zaidejo na stransko.

Preberite tudi  Valentino Rossi opravil pomerjanje sedeža Mercedesovega F1 bolida

Simon Jazbec

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja