Velika nagrada Macaa: Analiza nesreče Sophie Flörsch

Nesreča, ki smo jo videli v zadnji dirki Formule 3 v Macau, je bila splet okoliščin, ki so privedle do določenih posledic. Le-te se na srečo niso tragično končale, zaradi naključnih dejavnikov, ki jih bom opisal v nadaljevanju. Analiziral bom vzroke za nesrečo, sam let in pristanek bolida ter primerjal s podobnimi nesrečami.

Dirka v Macau je eden izmed vrhuncev sezone Formule 3. Dobra uvrstitev na tej dirki lahko popravi neposrečeno sezono voznikov in voznic, zato so vsi zelo motivirani, da naredijo dober vtis. Tu so v preteklosti zmagovali številni kasnejši šampioni v Formuli 1. Sophia Flörsch je vključno s to dirko začela 22 velikih nagrad na bolidu F3 in dosegla samo eno točko. Dogodek v Macau se je začel s trkom med njo in Jehanom Daruvalo. Bila je tik za njim, ko je ta zagledal rumene zastave in nenadoma zavrl. Sophia je bila po pričevanju kitajskega voznika Guanyuja Zhouja tako blizu, da naj ne bi mogla pravočasno reagirati, zadela je v zadek Daruvalovega bolida in njen bolid je zavrtelo. Na progi v Macau so letos postavili nove, bistveno višje robnike, ki naj bi odvrnili voznike od sekanja ovinkov izven proge.

Bolidi v seriji F3 niso tako sofisticirani kot v Formuli 1, toda zakoni fizike in aerodinamike na obeh delujejo enako. Njen bolid je čez visok robnik prišel vzvratno, čeprav je le-ta projektiran, da generira aerodinamični oprijem, ko gre naprej. Hitrost ob trku naj bi bila 276,2 km/h, torej maksimalna. Po trku je bolid ostal brez koles na eni strani ter posledično brez zavor. Na poti je trčila še v Tsuboiev bolid, takrat je že letela, to je le še dvignilo kot njenega leta. Nato je priletela v zaščitno mrežno ograjo in v oblogo zaščitnega bunkerja fotografov. Vsak izmed teh posamičnih dejavnikov je pravzaprav pripomogel k temu, da se je hitrost znižala. Bolid je določen del energije oddal ob trku s Tsuboiem, nato ga je dvig še dodatno upočasnil, žična ograja pa je znatno zmanjšala hitrost bolida, čeprav so mnogi mislili, da ni opravila svoje naloge. Sledil je trk v konstrukcijo, kjer so se, po spletu okoliščin, odprtina z voznico in zaščitni lok izognili trku s togimi telesi.

Hiter pojemek je izredno nevaren in prav zgoraj opisani dejavniki so pripomogli k temu, da je bolid z voznico sorazmerno počasi oddajal svojo kinetično energijo. Če ne bi zadela ob mesto za fotografe, bi verjetno zidovi objektov v ozadju bili bolj usodni. Če ne bi znižala hitrosti tudi na (navidezno krhki) ograji, bi bile posledice hujše, ne samo za voznico, ampak tudi fotografe. Le-ti bi utrpeli hujše poškodbe, zaradi večje kinetične energije, ki bi jo imel bolid. V Tsuboia bi Sophia priletela direktno s polno silo, če ne bi bilo usodnih robnikov, kar bi se verjetno lahko za oba tragično končalo.

Trk me je spomnil na dva dogodka iz preteklost avto-moto športa. Najprej na usodni trk Jeffa Krosnoffa v seriji CART, v Torontu, leta 1996, v drugem delu pa na tistega med Heidfeldom in Satom leta 2002, na VN Avstrije. Kljub poškodbam (za katere upam, da ne bodo pri nobenem izmed petih poškodovanih pustile trajnih posledic), lahko vidimo, da gre zahvala neverjetnemu spletu okoliščin, da so pravzaprav vsi živi.

Proga v Macau je specifična in ozka, zmeraj je bila in bo nevarna. FIA skrbi za varnost z zmeraj višjimi standardi pri vseh serijah, a to ni vedno dovolj. Organizator bi moral razmisliti, koga povabiti oziroma kdo ima zadosti izkušenj, da lahko nastopi tu. Seveda, to ni nikakršna garancija, da se kaj takšnega ali še hujšega ne bo zgodilo, toda izkušnje voznic in voznikov so zmeraj dobra popotnica za manj napak. Sophia je kot manj izkušena voznica storila napako pri zaviranju, kar je bil povod v nesrečo. Seveda, ne moremo vedeti, kaj bi se zgodilo, če ne bi bila Sophia tako blizu, ali pa če bi videla zastave in bi tudi ona začela zavirati.

 

Simon Jazbec

Preberite tudi:

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja