Formula 1 in 10 inženirskih genijev

2

Izbrati deseterico najpomembnejših inženirjev je zagotovo telo težka naloga v kateri lahko koga tudi izpustimo. V spisku desetih največjih (vrstni red je naključen), tako predstavljamo inženirski “best of”, izjemne genije, ki so sodelovali pri pisanju zgodovine Formule 1.

Gordon Murray

Gordon Murray je zagotovo eden izmed pionirjev genialnih rešitev v Formuli ena. Inženir, ki si je izmislil vetrnico za povečevanje talnega efekta na Brabhamu BT46B. Bolidu, ki je pristal v zgodovini s samo eno dirko, ki jo je seveda zmagal. Murray z izjemnimi domislicami pri upogibanju pravil stoji tudi za Brabhamom BT49, Brabhamom BT55 in slovitim McLarnom MP4/4. Ne smemo pozabiti, da so prav pod vodstvom Gordona Murraya pri Brabhamu, kot prvi uporabili zavorne diske iz ogljikovih vlaken.

Gordon Murray
Mauro Forghieri

Mauro Forghieri je bil glavni operativni vodja pri Ferrariju vse od začetka šestdesetih let pa do leta 1987. Z njegovimi bolidi so zmagali Surtees, Lauda in Scheckter, ki so osvojili štiri naslove med vozniki in osem naslovov med konstruktorji. Bolidi, ki jih je vredno omeniti so del Ferrarijevih družin 312, 312B in nenazadnje 312T, najslavnejše serije zmagovalnih bolidov v zgodovini Ferrarija.

mauro forghieri
Mauro Forghieri
Colin Chapman

V kolikor na spisku ne bi bilo Colina Chapmana, bi to bilo najmanj nenavadno, saj je njegovo genialnost nemogoče prezreti. V dirkanje je, kot nosilni element vpeljal motor, je pionir na področju aerodinamike in talnega efekta, aktivnega vzmetenja, motorja na reaktivni pogon, dvojnih šasij in še bi lahko naštevali. V Formuli ena skoraj ni področja, kjer Chapmanov genialni um ni pustil svojih sledi. Od petdesetih pa do začetka osemdesetih let je bil vulkan idej, ki so bile včasih uspešne, drugič manj, nekatere pa sploh ne, zagotovo pa so bili bolidi njegove ekipe Lotus zmeraj edinstveni.

A Chapmana so se po svoje bali celo vozniki. Ne zato, ker je bil tako strog ali zahteven, ampak zato, ker je velikokrat kar čez noč nekaj predelal in jim je pogosto to tudi “pozabil” omeniti.
John Barnard

John Barnard si mesto na večni lestvici zasluži, ker je igral ključno vlogo pri nastanku McLarna MP4, prvega bolida s šasijo iz ogljikovih vlaken in Ferrarija 640, prvega s polavtomatskim menjalnikom z vzvodi na volanu. To je nekaj, brez česar si moderne Formule 1 ne moremo predstavljati.

John Barnard
Harvey Postlethwaite

Harvey Postlethwaite, z nadimkom “Doc” je bil genialen hudomušni inženir, ki je znal ustvariti zmagovalne bolide praktično iz ničesar. Hesketh 308 in Wolf WR1 sta lepa primera te trditve. Znan je bil tudi po tem, da je zadeve poenostavil do skrajnosti. Tako je npr. pri Heskethu blažilec (amortizer) na podvozju zamenjal z enostavnim cevmi z gumijastim vložkom. Znal je risati tudi za velike ekipe in Ferrari 126 C2/4  je dokaz tega. Hkrati pa je njegov Tyrell 019, s svojim visokim nosom za zmeraj spremenil vseh bolidov Formule ena.

Harvey Postlethwaite in Jody Schecter v bolidu Wolf WR1
Ross Brawn

Ross Brawn je verjetno eden izmed najostrejših umov moderne Formule ena. Njegova genialnost se ne odraža zgolj na pitwallu, kjer je tako pri Benettonu, kot Ferrariju spretno krmaril med sivinami športnega pravilnika. Leta 2009 je prepoznal prednosti dvojnega difuzorja, nasprotnike zapeljal v slepo ulico in v prvi in edini sezoni s svojo ekipo odnesel oba naslova.

Ross Brawn
John Cooper

John Cooper je večini morda najbolj znan po “Mini-ju”, ne smemo pa pozabiti, da je v Formulo ena kot prvi vpeljal motor, ki je bil vgrajen za voznikom. To je bilo takrat tako nezaslišano, da je še sam Enzo Ferrari dejal “vol vleče voz”, kdo izmed njiju je imel prav  danes vidimo vsi. Njegov Cooper T45 je leta 1958 končal prevlado italijanskih ekip in bolidov z motorjem spredaj.

John Cooper
Adrian Newey

Eden največjih današnjega časa je vsekakor Adrian Newey. S svojimi bolidi pri Williamsu, McLarnu in sedaj Red Bullu je zmagoval skozi tri desetletja. Je zadnji “dinozaver”, ki še riše  na risalno desko in eden izmed redkih, ki zna svoje bolide tudi hitro peljati po progi. Do tega trenutka nas še zmeraj preseneča in navdušuje s svojimi projekti in upajmo, da bo to počel še dolgo.

Adrian Newey
Patrick Head

 

Patrick Head je bil gonilna sila tehničnega področja pri ekipi Williams vse od konca sedemdesetih, pa do leta 2012, ko se je zasluženo upokojil. Njegovi bolidi so naslove prinesli Jonesu, Rosbergu, Piqueju, Mansellu, Prostu, Hillu in Villeneuvu. Bil je tudi partner in ustanovitelj današnjega Williamsa in znan po svojem robatem karakterju, toda njegovi bolidi so bili vselej v samem vrhu boja za naslov svetovnega prvaka.
Patrick Head

 

Aldo Costa

Aldo Costa je inženir ki stoji za uspehi ekipe Mercedes z začetka hibridne dobe, a ne smemo pozabiti, da je zrisal tudi Ferrarijeva bolida v letih 2007 in 2008, ko je Scuderia osvojila svoja zadnja naslova svetovnega prvaka. Vsekakor je ta malce sramežljivi možak eden izmed najostrejših umov našega časa v Formuli ena.

Aldo Costa

Imen, kot so Byrne, Ducarouge, Gardner, Herd, ali Uhlenhaut seveda nismo pozabili, toda konkurenca je velika, Formula 1 pa je vselej bila in bo tudi v prihodnosti ostala prostor ustvarjanja genialnih inženirskih umov.

Simon Jazbec

guest
2 Komentarji
najstarejši
najnovejši najbolj priljubljeni
Inline Feedbacks
Oglejte si vse komentarje
hubertfast

Zelo zanimivo in pravično. Edino Costa vsaj navzven mogoče ne paše not. Ampak po drugi strani je pa prav, z Mercedesom mu dobro gre. Brawn je že vedel zakaj si ga je potegnil k sebi.

SimonJazbec

Hubertfast, gre za moj izbor, kjer se strinjam, je lahko tudi kdo izpuščen, a Aldo Costa je vključen prav zaradi tega, ker ni zvezdniški tip in je kot vodja projekta bil odgovoren tudi za F2007 in F2008, delal je pa na zmagovalnih Ferrarijih od F399 naprej, je res z Mercedesom je naredil v hibridni dobi izjemno delo a ima zasluge tudi od prej in menim da je prav, da se tudi to podčrta. Tudi oni v senci zaslužijo malce sloja luči.