
Helmut Marko je danes ena izmed najbolj prepoznavnih in nekomu priljubljenih, drugim osovraženih oseb, ki se potikajo po paddocku Formule ena. Tokrat pa se osredotočamo na drug del njegove zgodbe, namreč njegovo nesrečno končano kariero dirkača Formule 1. Skupaj bomo pogledali ali resnično držijo govorice o njegovem izjemnem talentu, celo večjemu, kot naj bi ga imel legendarni Niki Lauda.
Helmut Marko je bil rojen v Gradcu, v mladosti pa je bil sošolec nepozabnega Jochena Rindta. Še več, bila sta prijatelja, med njima pa je zgolj leto razlike (Marko je leto dni mlajši). Prav Jochen Rindt naj bi Helmuta Marka zastrupil z dirkami, ko sta skupaj odšla, namesto domov, na dirko Formule ena. Po navedbah Marka sta bila zato izključena s šole Pestalozzi, kar je malce nenavadno glede na dejstvo, da se Helmut Marko kiti z naslovom doktor prava, ki ga je dosegel leta 1967 in zato ga mnogi nazivajo tudi dr. Marko.
Dirka življenja: Monako 1970 in Jochen Rindt na meji mogočega
Prav zgled Jochena Rindta, ki je v Formuli ena začel dirkati leta 1964, ga je po lastnih besedah opogumil, da je odšel v Anglijo, si tam naredil ime in leta 1971 prišel v Formulo ena. Po mojem mnenju dokaj pozno, saj je to bilo leto zatem, ko je bil prijatelj Jochen Rindt že pokojni. Helmutu Marku gre sicer tistega leta zasluga za zmago v Le Mansu znamenitim Porschejem 917K, toda njegova kariera v Formuli ena je po drugi strani precej bizarna. Sredi sezone 1971 je na VN Nemčije vozil kvalifikacije za Ecurie Bonnier z McLarnom M7C, ker pa je imel rahle težave s predpogodbami mu dirke ni uspelo niti začeti. Naslednjo dirko je bil že v znani ekipi BRM s katero je odpeljal štiri dirke in dosegel po eno 11., 12. in 13. mesto, enkrat pa je odstopil. Na treh dirkah je imel na razpolago sezono star BRM 153, na eni dirki pa novega BRM 160. Morda bi kdo rekel, da gre za solidne rezultate, kar bi bilo res, če ne bi bil BRM v konstruktorskem seštevku leta 1971 drugi. Hkrati je bilo to za BRM zelo tragično leto, saj so izgubili dva nedvomno enkratna voznika, Sifferta in Rodrigueza.
V naslednji sezoni se je sponzor Yardley umaknil v McLaren, BRM pa je dobil barve Marlbora, ekipa pa naziv Austria Marlboro BRM. Politika ekipe je bila z mešanico plačanih in plačljivih voznikov zelo bizarna in verjeli ali ne, v skupini devetih voznikov je bil edini Avstrijec prav Helmut Marko. Štiri dirke je dirkal z BRM 153, rezultati pa so bili podobni, saj Marko ni dosegel niti točke. Sledila je VN Francije, kjer je imel na progi Clermont-Ferrand na razpolago BRM 160B. Marko je imel za sabo dobre kvalifikacije, ki jih je končal na šestem mestu, na dirki pa je pred njim Emerson Fittipaldi malce zdrsnil iz proge in izpod njegovega zadnjega kolesa je proti Helmutu Marku izstrelilo kamen. Ta ga je zadel v vizir čelade, ga prebil in tako močno poškodoval njegovo levo oko, da je oslepel.

To je bilo konec njegove dirkaške kariere, obstaja pa še nekaj legend in dejstev na katere moramo biti pozorni. Istega leta se je v Formuli 1 pojavil mladenič po imenu Niki Lauda, ki je šest let mlajši od Marka. Govori se, predvsem iz Markovih ust, da naj bi imel v žepu pogodbo s Ferrarijem, ki jo je kasneje dobil Lauda, a je to mesto zasedel šele dve leti po njegovi nesreči. Morda bi lahko namesto Laude ostal pri BRM, toda po mojem mnenju je bil, vsaj glede na rezultate, bolj na strani plačljivih, kot plačanih voznikov. Iskreno dvomim, da bi v reorganizaciji moštva BRM leta 1973 dobil dirkaški sedež. Vsekakor je izjemno direkten človek, ima velik ego in le malokdo si mu upa nasprotovati. In še zanimivost, Helmut Marko je držal hitrostni rekord v Le Mansu iz leta 1971 vse do leta 2010, a kaj ko so vmes progo nekoliko spremenili. Občasno je potrebno na zadevo pač pogledati iz obeh plati.
Simon Jazbec
No, glede Marka in BRM-a. Ob koncu sezone 1972 na dirki prvakov, ki ni štela za svetovno prvenstvo, je Louis Stanley izjavil da bi si v sezoni 1973 želel v moštvu zanj dva najboljša borca, Clay-a Regazzoni-a in Helmut-a Mark-a, če bi slednji dobil odobritev zdravnikov. Torej so bile možnosti za nastop. Lauda se je po odstopu Marka v BRM kupil, je pa res da je BRM v letu 1972 v moštvu imel cel kaos. Denar (Marlborov) je prihajal tudi od podružnic v različnih državah. Nastopi (Markovi) za BRM so bili v resnici zelo solidni. Kot prvič bil je novinec,… Preberi več
Hmm, Marros, sam sem upošteval tudi sezono 1971, ko so bolidi bili bolj sveži in rezultati boljši, čeprav dve smrti, tako kot sem opisal. O predpogodbi s Ferrarijem ve nekaj le Helmut sam v sezoni 1973 pa začuda ne Regazzoni in ne Lauda nista šla nad dve točki medtem ko nikoli omenjeni s strani Stanleya Beltoise pa osem, se strinjam, ušivi rezultati a številke ne lažejo. Lauda gor ali dol je dosegel dve točki več od Marka, sam menim, da je v prvem letu bil materijal dosti boljši a ni bilo odziva, v drugem letu pa je, kolior je meni… Preberi več
Tukaj se Simon malce razhajava. Najprej popravek, Beltoise leta 1973 9 točk. Najprej primerjava leto 1972-1973. Več možnosti za boljše rezultate je bilo v letu 1973. Manj voznikov, pa tudi po mojem mišljenju boljši bolid kot leto prej. Sigurno bolje pripravljen. Rezultati točkovno ne odražajo konkurenčnost voznikov tisto leto. Točk bi bilo več, pa je Lauda velikokrat odstopil, Regazzoni je ne pozabiva imel Pole v Argentini, pa Clay je včasih pač bil…Clay, Beltoise pa je po svoji stari navadi bil zelo soliden. In tukaj prideva do razlike med Markom in Laudo. Sigurno je Marko bil bolj naklonjen varčevanju dirkalnika kot… Preberi več
Marros saj diskutirava, bog ne daj, da bi se skozi strinjala. Za Beltoisa vam dam prav, 9 točk, a glede materijala, BRM160 je na sceno prišel leta 1971, seveda so ga izpopolnjevali a ni bil ne Lotus 72 ali McLaren M23, torej lahko rečem, da je bil vsako leto bolj zastarel. Sedaj pa smo stran o Formuli ena zato o prototipih se ne spuščam preveč, a 917k je en moj najljubših ….leta 1971 je Helmut zmagal Le Mans, a dva njegova kolega iz BRM, Pedro pa Seppi v ekipi Wyer sta bila nad njim, tako v Formuli, kot Endurancu, oba… Preberi več
Simon, ko midva debatirava me zadeva spominja na dober duel med dvema dirkačema, ko veš da bo zadeva zanimiva, pa ne bo prišlo do incidenta. A greva do Marka, pa Hornera pa se priporočiva, ha ha ha.? No, Seppi, pa Pedro sta res bila nekaj kar ne vidiš vsak dan. Njuna statistika v F1 je bila dobra, v vztrajnostnih dirkah sta pa bila bogova. Je pa treba priznati da sta tako v eni kot v drugi disciplini bila precej bolj izkušena kot Helmut Marko. Mislim da se lahko omejiva predvsem na relacijo Lauda-Marko,kateri je bil, bi bil boljši, če…in tako… Preberi več
Do Horenerja lahko stopiva…Marka ne vem… No bom iskren, da bi mene prepričal, bi moral voziti kot recimo Pescarolo, da dobim eno vzporednico….kar pa iskreno moram reči da ni. Henri je prava kombinacija vzdržljivosti in hitrosti. Meni pri vsej Markovi zgodbi moti to, da je on sam vir o samemu sebi. Tudi kamen v vizir naj bi dobil,ker je v BRM 160 sedel 10 cm višje kot v ,BRM153, kar je meni malce čudno. Lauda pa je zmeraj imel sloves (me ni bilo zdraven) da je bolid izpilil do konca, torej pazil na vsako podrobnost….mene moti pri Marku tudi to,… Preberi več
Pescarolo je v tistem času bil znan, govorim o F1, kot voznik, ki je dosegal predvsem uničevanje dirkalnikov in rezultatsko zelo malo. Precej slabši kot Beltoise na primer. Glede let. Zelo zanimiva izhodiščna točka. Zaokrožim letnice rojstva z debiji. Regazzoni 31 let, Lafitte 31, Reutemann 30, Arnoux in Rosberg precej pozneje (1978) 30, Brambilla (ok malce bolj za humor) 37, pa Jabouille, isti letnik kot Ricardo Rodriguez pa debi šele 12 let po Ricardovi smrti. Eden najbolj očitnih primerov: Jackie Ickx, letnik 1945, eden najboljših, je leta 1979 bil samo še senca samega sebe v odličnem Ligieru, Jacques Laffite, letnik… Preberi več
Bodiva fer, Marko 10 dirk, dajva Pescarolu tudi v obzir prvih 10. No tretja dirka, peto mesto z F2, zato ni upoštevana v statistiki (leto 1969, VN Nemčije, edina, ki jo je sploh udeležil, res ni prehitel nobenega z F1, a štartal je 13, kar pove zadosti), nato v letu 1970 še eno tretje, peto in šesto mesto so svoje desete dirke. Če bi nekaj takega Marko dosegel bi rekel ok. Kot sva rekla, bolidi BRM prav slabi niso bili, kljub vsemu, v letih 1970/71 so zmagovali, drugi vozniki sicer, a NI bil na slabšem kot Pesca. Mi je žal,… Preberi več
Pescarolovi rezultati so doseženi v letih 1969 in 1970, predvsem v teh dveh letih. No v teh dveh letih je konkurenca bila precej slabša kot v sezoni 1972 na primer. Pa tudi dirkalniki so bili manj vzdržljivi tako da…Zanimivo da je Henri leta 1974 dirkal v BRM-u. Dobro moštvo je že kazalo znake propada, toda bodiva poštena, proti Beltoise-u je pogorel. Pa tudi pri Matri je vseeno bil v senci Jean-Pierra. V F1 se za Pescarola niso ravno tepli…Morda Marko ni bil zastrupljen z dirkami, ampak to ga ne more eliminirati v primerjavi z Laudo glede naravnega talenta.
No saj tu je moj argument, Pescarolo je bil izbran ker je bil izvrsten Endurance voznik, je znal pripeljati do cilja, res začel v 69/70, ampak Helmut je vozil tudi 71, ne pozabiva na to, 1971 in 1972. O tem, da za Pescarola se niso tepli, je dejstvo, a rezultati, ki jih je imel so tudi dejstvo. Torej bodiva iskrena, za Pescarola z rezultati se niso, za Marka brez pa so se. A zaradi talenta na volanu ali zaradi talenta na nalepki (sponzoju). Ponavljam 1972 je bilo ime ekipe kolikor jaz vem Austria Malrboro BRM, kdo je bil avstrijski voznik,… Preberi več
Simon, zadeva je lahko zelo kompleksna ali pa zelo enostavna, stvar pogleda. Dejstva. Henri Pescarolo je bil daleč od tega da bi bil najboljši francoski voznik tistega časa. Bil je dober, imel je priložnosti, toda na podlagi osvojenega pa videnega ni bil recimo Cevert ali pa Beltoise. Pa Jarier in Depailler sta sigurno bila večji kapaciteti. In v F1 je bil kar nekaj časa, tako da je enostavnejši za ocenitev kot Marko. Austria Marlboro. Da, toda bila je tudi, kolikor je meni znano Marlboro Espana. V F1 sta takrat bila le dva avstrijca. In roko na srce je Marko takrat… Preberi več
Da se ne bova napak razumela, Pescarolo je bi izbran nalašč, in to prvič iz razloga, da je bil bolj vztrajnostni voznik kot čisti formulaš, ker je tako podoben stil Marku in drugič, prav zato, ker je bil nekaj, dovolite mi izraz “povprečnega”. Seveda ni primerjave z ostalimi francoskimi kolegi, zato sem pa bil toliko fer in ga dal za primerjavo. A ponavljam Helmut je bil v dirkah tudi 1971 ko BRM je bil drugi in je imel tehnično možnosti priti do točk, v 1972 manj. O njegovem večjem talentu od Laudinega govori v virih predvsem sam, če bi pa… Preberi več
No Simon po vašem kriteriju pa je Lauda zelo netalentiran voznik. Ker je leta 1972 popolnoma končal brez točk. Peterson 12-Lauda 0. Pa sta oba bila tovarniška voznika Marcha in to edina. In bodiva poštena, koliko dirk je v letu 1971 odvozil Helmut v BRM-u? In koliko BRM-ov je takrat bilo na štartu? Prepričan sem da njegov ni bil pripravljen na istem nivoju kot je bil Siffertov in Gethinov. Pa še Ganley je bil tam in ta je kolikor je meni znano bil celotno sezono tretji BRM-ov voznik. Pri ocenjevanju voznikov je treba najprej pogledati okoliščine v katerih se nahajajo,… Preberi več
No Marros, če se rezultat mojega razmišljanja ne pokapljamo z vašimi željami ne morem dosti pomagati, z Petersonom nisem nikogar primerjal, tako kot nisem nikogar primerjal ne s Sifferrom, kot z Rodriguezom, bi lahko, a nisem. V kolikor je kak dvom, piše vse zgoraj. Za meter sem dal Pescarola, in to argumentiral, lahko opravičeno, lahko ne, a nikjer primerjava nobenim od zgoraj naštetih, ker bi bilo ne fer. A ne, če gledate na Baghettija pa prosim, kaj pa Nino Farina, bistveno prej, a ne??a bila bi brezbrižna primerjava, a vseeno nekomu je uspelo tudi zmagati na prvi dirki,mnogim dosegati točke… Preberi več
Dragi moj Simon. Kot prvo meni Helmut Marko kot oseba ni simpatičen. Imel sem in še vedno imam svoje voznike. Pa sem do vseh, tistih ki so “moji” in tisti, ki niso realen (kritičen) kolikor sem lahko. Marka ste primerjali, posredno-neposredno, z Siffertom in Rodriguezom, ko ste omenjali BRM-ovo formo iz leta 1971. Pa njihove skupne nastope v vztrajnostnih dirkah. Ponovno govorite o Laudi, kot o vozniku ki je dosegal uvrstitve. A kdaj? Po letu 1972. Torej po letu Helmutove nesreče. O rezultatih pred Laudo sva pa že govorila in zmaga v Le Mansu je takrat še nekaj pomenila, pa… Preberi več
No omemba tako Sifferta kot Rodrigueza je bila v smislu, kdo je bil prvi voznik v ekipi BRM v sezoni 1971 in kdo ne, kdo je zmagoval in kdo je dosegel rezultate ki so bili, kar so bili, zdraven je bila poudarjena zmaga v LeMansu, a oba druga voznika v sezoni 1971v Endurancu sta pokazala več. Povedano je bilo lepo, da niso možne primerjave. No Marros prosim, upam da verjamete, da sem se tudi sam skušal držati čim bolj fer podatkov, Nikiju sem vzel prvi rezultat iz edine dirke 1971 in ostale seveda iz 1972, ker enostavno prej ni dirkal,… Preberi več
Simon o čem midva pravzaprav debatirava že več kot 24 ur? O Marku kot potencialno dobremu vozniku ali pa o Marku kot potencialnemu zamagljevalcu resnice o njem in o Laudi? Ali pa morda gre tukaj za zmanjševanje človeka ki se morda, rečem morda, poveličuje? Da se pravzaprav debatira na dolgo in široko o nekom, ki ima za sabo peščico nastopov v F1 je pravzaprav zelo zanimivo. Pa čeprav v resnici nekonstruktivno. Midva zgodovine ne bova spremenila najinih videnj na položaj in dosežke drugih tudi ne. Ali je ta perfekcionizem, ki ga je Lauda imel res tako pomemben? Alan Jones pravi… Preberi več
Govoriva o Marku kot vozniku in o tem kaj je bilo in o tem kaj se govori. No obdobje 1972/73 pa prosim preverite, je eno najtemnejših v obdobju Ferrarija,kajti se je zgodila odsotnost Enza, odstranitev Forghierija in vzpon mnogih čudnih karakterjev iz družine Fiat, kateremu je naredil konec Gianni Agnielli z ponovno vrnitvijo Enza in prihodom Montezzemola. Mene Markovo mnenje o njem samem ne briga, a to ne pomeni, da njegove izjave odsevajo resnično, kar se je zgodilo. Točke in mesta sem samo preračunal, ker sam sem mnenja, da je bil kljub vsemu Lauda boljši od Marka in to sem… Preberi več
In na koncu sam rečem da v tistem obdobju Marko ni bil slabši kot Lauda. Pa sem tudi sam svoje trditve argumentiral. Laudo je po dirki v Monaku leta 1973 na zaslonu opazoval Enzo Ferrari osebno. Temačno obdobje gor dol. Videl je nekaj. Morda je nekaj videl tudi na Marku. Videl je nekaj tudi na Regazzoniju pa so ga mnogi drugi videli kot neandertalca. Videl je nekaj na Gillesu Villeneuveu po eni sami dirki. Videl je nekaj na Stefanu Johanssonu pa je ta do takrat bil samo voznik-gost. Videl je nekaj na Jean-Pierre Jarieru, pa ta ravno do poletja 1973… Preberi več
Tako da bova fer, povejva si, kdo ju je začel primerjavi, kar v članku ni bilo???jaz????kje???? Lauda je omenjen v fazi tračev, kjer naj bi dobil pogodbo namenjeno Marku pri Ferraiju in druge urbane legende vir Helmut sam na F1.com. ( pa čeprav niti letnice v njegovem razmišljanju ne držijo) Sam nisem nikoli začel ju primerjati ter praviti kako je Marko bil prav tako dober kot Lauda. , ker mi je malo rečeno, nepošteno. Se strinjam z Watsonom, a on je bil dober voznik, Lauda trikrat svetovni prvak. In delila sta boxe v dveh ekipah, a en je še zmeraj… Preberi več
Proti Nikiju nič. Ga občudujem kot človeka, ki se je boril, še največ cenim njegove borbe v njegovem privatnem življenju. Se ne omejujem in zadevo gledam kot celoto. Sem prebral članek, ki ste mi ga poslali. In iskreno rečeno nisem zasledil nič slabega oz. tako katastrofalnega glede tega kar je Marko izjavil. Tudi določene izjave ki Vam niso bile jasne, o “poznem” prihodu Marka so bile pojasnjene. Pa svoje napake, kot voznik je tudi priznal. Pa celo kot sem še dodatno šel poizvedovat, je res celo nastopil na eni dirki za Ferrari na vztrajnostni dirki. Od tam pa do F1,… Preberi več
Marros, prvič, komur zamerim ne odgovarjam. In tu ne bomo izgubljali besed. Drugič, članek je o vozniku Helmutu Marku, ne o Nikiju Laudi in ne o Johnu Watsonu, jaz jih v primerjave nisem začel vleči, sem pa za to, da so obljektivni dejavniki, torej rezultati merilo, in ne govorice ter legende. O poznem prihodu gospoda Marka sem se poučil in zato sem tudi elegantno pripomnil, da je malce čudno, da je bil tako zastrupljen z dirkanjem, ko sta z Jochenom spala v gozdu in jih je prebudil zvok motorjev, ko sta bila izključena iz šole, da je on najprej končal… Preberi več