Halo in razvoj varnostnih elementov v Formuli 1

O sistemu Halo je bilo že mnogo napisanega in verjetno je večini kritikom skupno stališče, da je halo problematičen predvsem iz estetskega vidika. Ob tem sem se v mislih vrnil v obdobje okrog leta 1990, ko so čelade voznikov v celoti gledale iz šasije, katere stranski rob je komaj pokril dirkačeva ramena. Estetsko pa so bili bolidi sicer takrat, vsaj po mojem mnenju, zelo atraktivni. Nato pa se je zgodil tragični vikend v Imoli, ko sta leta 1994 za vedno odšla tako Roland, kot Ayrton, malo je manjkalo pa bi nas zapustil še Rubens. Razumljivo je FIA naredila vse, kar je lahko, da bi voznike čim bolj zaščitila. Takrat je dokončno prevladalo zavedanje, da gre za dirke in ne za gladiatorske igre. Nesreče in trki niso tisti glavni element in kdor tako misli, se mora vprašati, zakaj sploh sledi temu športu.

Rešitve, ki jih je predlagala Fia pa, če smo iskreni nikdar niso bile pretirano estetske. Ovratnica HANS, dvignjeni robovi vozniške kabine in penast ščitnik okrog voznikove čelade so bile najbolj vidne rešitve, seveda poleg ostrejših crash testov in novih zahtevah pri konstrukciji bolidov. Iz odprtih bolidov z začetka 90 let smo tako dobili takšne, kjer voznikove oči komaj sežejo nad zgornji del šasije. Osebno sem se zmeraj spraševal, koliko dirkači pravzaprav sploh vidijo, saj je kamera, ki nam daje pogled na dogajanje z bolida montirana precej nad višino oči.

Višji varnostni standardi so omogočili Felipeju Massi, da se je vrnil po nesreči na Hungaroringu Madžarski in Fernandu Alonsu, da je skoraj brez praske odkorakal ob trku v Avstraliji .

Potrebno pa je biti iskren. Višji varnostni standardi so omogočili Felipeju Massi, da se je vrnil po nesreči na Hungaroringu Madžarski in Fernandu Alonsu, da je skoraj brez praske odkorakal ob trku v Avstraliji . Upam torej, da tudi halo ščasoma postane bolj vsakdanja rešitev, ki bo voznike zaščitila pred podobnimi nesrečami, kot je bila tista, ki je bila usodna za Justina Wilsona v IndyCar Series.

Vprašanje, ki ga večkrat slišimo je, kaj pa Jules Bianchi in ali ni ta grozota na bolidu predvsem zaradi njegove smrtne nesreče? Razočarani boste, odgovor je ne. Vzrok njegove smrti je dosti bolj zapleten in težko bodo v kratkem dobili kakšno učinkovito rešitev za tovrstne primere. Dosedanji standardi Fie so se pri tem, po svoje bizarnem trku, izkazali, kot resnično učinkoviti. Jules je namreč umrl mesece po nesreči in tako čelada, kot HANS so svojo funkcijo opravili odlično. Njegova čelada ni bila prebita, njegova lobanja in vratne kosti pa so ostale cele. Po zdravniških in obdukcijskih poročilih je šlo za, kar v angleščini imenujejo Diffuse Axional Injury, kjer gre za obsežno poškodbo možganskega tkiva, kot posledica močnega pospeška ali pojemka. Možgani plavajo v tekočini in pri pojemku ali pospešku trčijo ob notranjo stran lobanjskih kosti. Pride do poškodbe podobne modrici in možgani zatečejo, kar v zaprtem prostoru, kot je lobanja zagotovo ni dobro, hkrati pa lahko počijo tudi kakšne žile, kar še oteži situacijo. Po dosegljivih virih naj bi aparature na bolidu zaznale pojemek 58G, senzor v njegovem ušesu 92G, nekateri pa so izračunali celo neverjetnih 254G, kar bi bilo, kot da bi bolid z voznikom spustili iz 48 m višine na trdno asfaltno površino (vsaj tako so razložili). Vsekakor sila, ki gre nad tisto, ki jo lahko človeško telo zdrži. Poškodbe, kot jih je imel Jules Bianchi so bolj pogoste pri novorojenčkih, ki jih odrasli močno tresejo tako, da jim glavica močno niha naprej in nazaj (Shaked Baby Syndrome ali SBS). Če posameznik zaradi takšne poškodbe pade v komo ima, če se seveda zbudi, resne posledice. Znani voditelj Richard Hammond je npr. leta 2006 utrpel zelo blago obliko DAI in posledično ima težave s spominom, depresijo in čustvenimi izkušnjami, kot pravi sam.

Po dosegljivih virih naj bi aparature na bolidu zaznale pojemek 58G, senzor v njegovem ušesu 92G, nekateri pa so izračunali celo neverjetnih 254G, kar bi bilo, kot da bi bolid z voznikom spustili iz 48 m višine na trdno asfaltno površino.

Torej, halo marsikomu ni všeč, a osebno verjamem, da lahko koga reši pred hudimi in resnimi poškodbami. Potrebno je vedeti, da halo ne bo rešil vseh težav in predstavlja zgolj prvi korak na poti k še večji varnosti. Sam se bom na halo privadil in upam, da sčasoma tudi vi.

Simon Jazbec

Smer razvoja…Motošport v serijskih avtomobilih!?

Hans – Angel varuh profesionalnih dirkačev

Preberite tudi  Anketa: Lewis Hamilton v Ferrari?

2 komentarja

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja