
Skrivnostni bel dim iz zadka Ferrarija SF71H, ki je na zimskih testiranjih ob vsakokratnem vžigu pogonske enote prekril bokse, je v karavani Formule 1 sprožil veliko govoric in polemik. Postavlja se torej vprašanje, zakaj pravzaprav gre. Zato smo malce pogledali po pravilniku, o tem kaj pravijo svetovni strokovnjaki, hkrati pa smo razmišljali še nekoliko v drugo smer.
Začnimo pa s samim pravilnikom. Osredotočil se bom na aktualni pravilnik za sezono 2018, ki definira motorno olje kot tekočino, ki služi, kot lubrikant in posledično zmanjšuje trenje in pomaga pri tesnenju ter hlajenju. Poleg tega so definirani tudi natančni parametri po katerih se lahko olje definira kot tako (analize). Predpisano pa je tudi to, da se lahko med dirkaškim vikendom uporablja zgolj eno specifikacijo olja, kar pomeni, da se mora tako na dirki, kot na kvalifikacijah uporabljati zgolj eno specifikacijo.

Zmanjšana je tudi dovoljena poraba olja, ki se je je iz 0.9 l/100 km letos znižala na 0.6l/100km, kar pomeni celotno porabo olja. Npr. dirka je dolga malce čez 300 km, torej ob koncu dirke je v bolidu cca 1.8 l olja manj, kot ga je bilo na začetku. Uporaba olja kot goriva je bila in je še zmeraj prepovedana. V pravilniku pa je zapisana ena zanimiva novost, saj pravila prepovedujejo ponovno uporabo tekočin.
Znano je, da motor z notranjim izgorevanjem uporablja t.i. oddušnik za olje, ki se v oljni posodi upari, v oddušniku pa ohladi in spusti na normalen pritisk preden se nato vrne nazaj v motor. (skozi cev nekje v pokrovu ventilov). Morda so mislili, da so oddušnik speljali v vsisni kolektor in tako v izgorevalno komoro dovajali mešanico zraka in motornega olja. Sedaj je to prepovedano in oljni oddušnik mora biti speljan na prosto približno v območju izpušnih cevi. Strokovnjaki, kot je na primer Ted Kravitz (Sky F1) menijo, da je Ferrarijev dim pravzaprav posledica olja, ki je izpuščeno skozi oddušnik. Tu imam sam nekaj pomislekov. Gre za olje, oddušnik pa je odprt pri vseh pogonskih sklopih in ne zgolj na Ferrariju. Načeloma bi torej morali tudi vsi ostali izpuščati olje predvsem, če pomislimo na omejitev 0,6 l na 100 km. Drugi pomislek pa je ta, da oljni oddušnik začne delovati takrat, ko olje doseže določeno temperaturo in pritisk, kar pomeni, da se bel dim ne bi smel pojavljati že ob samem vžigu motorja.

Po mojem mnenju bi lahko bel dim iz zadka Ferrarija SF71H izviral iz Ferrarijeve turbine. Letos se je v pravilniku pojavilo pravilo, da mora biti temperatura zraka ob vstopu v motor 10 stopinj višja od tiste v okolici. To povzroči težavo v turbini, saj je toplejši zrak redkejši, turbina pa mora delati močneje, da stisne enako število atomov kisika v izgorevalno komoro. Bel dim bi lahko torej bil posledica kakšnega sistema mazanja turbine, da bi ta dosegla večjo zanesljivost. Po drugi stani pa bi lahko šlo za sistema segrevanja zraka na podlagi senzorja. Morda gre celo oboje hkrati, ali pa nič od tega.
V vsakem primeru pa bel dim iz zadka kateregakoli bolida ne daje občutka, da je vse v najlepšem redu, ali pač? Izvedeli bomo zelo kmalu
Simon Jazbec
Sesalni kolektor ne vsisni bes te plentaj! 😉
Pozdravljen, sevda se lahko motim, a zasledil sem uporabo obeh izrazov, seveda se strinjam, da je en lahko malce bolj arhaičen. A meni osebno malce čudno zveni, če imamo sesalni ventil in kolektor, ker oba elementa ne sesata ( podtlak ustvari bat) če pa se po njiu zrak vsesa, zato ta izbira ( kot nasprotje onemu, ki pline izpusti in je izpušni, tako ventil kot kolektor in ostali elementi brez dvomov).
Zanimivo vprašanje pa se mi zdi, ker imamo nedvomno izpušne pline, one na drugi strani bomo imenovali sesalni plini ali vsisni??