Formula Student – Mariborski študenti, ki izdelujejo dirkalne bolide

1

Ste vedeli, da imamo v Sloveniji ekipo mladih inženirjev, ki povsem samostojno razvija čisto prave dirkalne bolide, s katerimi nato tekmujejo na najbolj znanih svetovnih dirkališčih? Da, imamo jo. Študenti Univerze v Mariboru, ki slišijo na ime UNI Maribor Grand Prix Engineering si s svojimi kreacijami skozi Formulo Student utirajo pot v inženirsko elito svetovnega motošporta.

Ekipa UNI Maribor Grand Prix Engineering, ki jo sestavlja 55 študentov se je formirala leta 2011 in od takrat so izdelali že 7 dirkalnikov, pravkar pa delajo na aktualnem bolidu letnika 2018. Z lanskim modelom GPE17 so na slovitem Silverstonu v konkurenci 100. ekip iz celega sveta osvojili izjemno 8. mesto. GPE17 je v zibelki motošporta navdušil z rekordom kroga, zgolj smola z vremenom v kvalifikacijah pa jim je preprečila še višjo uvrstitev.

V Formuli Student tekmujejo v treh različnih kategorijah: combustion (motorji z notranjim izgorevanjem) electric in driverless (avtonomni bolidi brez voznika)

Pogovarjali smo se z vodjo aerodinamike pri ekipi UNI Maribor GPE Rokom Maričem…

Rok, kdo ste UNI Maribor GPE?

Rok Marič: “Celotno ekipo UNI Maribor GPE sestavlja 55 študentov. 35 jih dela na “combustion” dirkalniku, 20 pa na “driverless” dirkalniku. Ekipa se je formirala leta 2011 in od takrat smo izdelali 7 različnih dirkalnikov, pravkar pa je v procesu izdelave nov dirkalnik za sezono 2018.”

“Razvijamo popolnoma nov “combustion” dirkalnik, medtem ko “driverless” ekipa predeluje naš stari bolid v avtonomno vozilo. Razvoj in izdelava dirkalnika potekata v prostorih, ki nam jih priskrbi Fakulteta za strojništvo v Mariboru.”

Z modelom GPE17 je ekipa UNI Maribor GPE na slovitem Silverstonu postavila rekord dirkališča z bolidi Formule Student   

Kako poteka sezona Formule Student?

Rok Marič: “Sezona se začne oktobra, ko začnemo razvijati dirkalnik za novo sezono. Najprej imamo 4 mesece časa, da razvijemo nov dirkalnik, nato pa ga po novem letu začnemo izdelovati. Ko je izdelan sledijo testiranja in nastavitve bolida. Od junija do avgusta pa v evropi potekajo tekmovanja, katerih se mi udeležujemo. 

Kako poteka razvoj bolida in kakšen je strošek sodelovanja v Formuli Student?

Rok Marič: “Med razvojem smo razdeljeni na 5 različnih sklopov. To so šasija, aerodinamika, podvozje, motor in elektronika. Vsak sklop vodi eden izmed izkušenejših članov v ekipi, ki vodi svoj oddelek na katerem dela še 5-10 članov. Ker gre za precejšnje število ljudi, je zelo nujno imeti dober sistem komunikacije in redne sestanke, da razvoj poteka brez zapletov.”

“Celoten projekt nam financirajo naši zvesti sponzorji, saj imamo več kot 50 sponzorjev iz Slovenije in tujine. Zelo nas podpirajo večja slovenska podjetja, glavni sponzor ekipe pa je podjetje Akrapovič. Skupna vrednost našega projekta v eni sezoni se giblje nekje v višini 100.000€.

“Naj še omenim, da ekipa dela povsem samostojno, brez nadzora profesorjev itd. Sami smo zadolženi za izpeljavo celotnega razvoja bolida, izdelavo in tekmovanj, hkrati pa sami skrbimo tudi za finance.

“Razvoj in izdelava dirkalnika potekata v prostorih, ki nam jih priskrbi Fakulteta za strojništvo v Mariboru.”

[su_box title=”Kaj je Formula Student?” box_color=”#af2c2c” title_color=”#ffffff”]Formula Student je največje tekmovanje na svetu za študente inženirskih ved, ki s svojim znanjem, izkušnjami ter pod okriljem univerz in svojih pokroviteljev in donatorjev vsako leto tekmujejo v izdelavi dirkalnika in v različnih cestno-hitrostnih preizkušnjah. Organizatorji tekmovanj so inženirska profesionalna združenja, ki s pomočjo največjih podjetij avtomobilske industrije, kot so Porsche, Daimler, Audi, Jaguar in drugih, prirejajo preizkušnje študentskih formul na različnih svetovnih dirkališčih, ter tako urijo svoj bodoči kader inženirjev. Na svetu obstaja okoli 600 ekip Formula Student, ki se vsakoletno pomerijo na približno 40 tekmovanjih po celem svetu. Študentje s sodelovanjem pri snovanju, konstruiranju, izdelavi, optimalnih nastavitvah, izdelavi stroškovnega in poslovnega načrta ter končnem preizkušanju pridobijo neprecenljive praktične izkušnje, ki jih lahko po koncu študija s pridom uporabljajo v svoji karieri.[/su_box]

Dosežki ekipe UNI Maribor GPE na tekmovanju Formula Student UK – Silverstone VB 2017

  • 8 mesto v konkurenci 100. ekip iz celega sveta
  • Najhitrejši krog
  • Posebna nagrado podjetja Mercedes AMG Powertrains za najbolje implementiran pogonski sklop na dirkalniku.
  • Nagrada za najboljšega voznika
GPE17

Leto izdelave  : 2017

Masa : 136kg (brez tekočin)
Največja moč : 52 bhp
Okvir : Monocoque
Motor : KTM 450
Gorivo: Etanol E85
Menjalnik : Sekvenčni s časom prestavljanja 60 ms
Kolesa : Carbon 10″
Pospešek 0-100km/h : 3,3 s

[su_box title=”Rok Marič o dirkalniku GPE17″ box_color=”#af2c2c” title_color=”#ffffff”]Večina sestavnih delov dirkalnika je izdelana iz karbonskih vlaken. Uporabljamo karbonski monokok lastne izdelave, celoten tehta manj kot 20kg. Leta 2014 smo izdelali naš prvi monokok, ki je veljal za prvi karbonski monokok za vozilo, kdajkoli izdelan na slovenskih tleh. Do sedaj smo izdelali tri tovrstne šasije in smo edini na tem področju v Sloveniji. Tudi celoten aerodinamični paket je iz karbona, kot tudi obese, platišča, gredi, volan, sesalni sistem.. Vse našteto izdelamo sami v naši delavnici. Izpušni sistem je unikaten in je v celoti izdelan iz titana. Za razvoj in izdelavo nam je pri tem pomagalo podjetje Akrapovič. Blok motorja je vzet od agregata KTM 450 sxf. Na njem so številne predelave, lasten sesalni sistem, izpušni sistem, ECU, pnevmatsko krmiljen menjalnik s prestavljanjem na obvolanske ročice. Za gorivo uporabljamo etanol e85. (pravilnik predpisuje tudi restriktor zraka na sesalnem delu – luknja fi19mm. Zaradi tega smo se odločili za čim lažji enocilinderski agregat, ki proizvede z vsemi restrikcijami 52 konjskih moči, kar za tako lahek dirkalnik sploh ni malo. V preteklosti smo uporabljali tudi 4 cilindrske motorje, ampak zaradi mase in zavitosti prog, tisti kljub višji moči niso pripomogli k hitrejšim časom na krog. Omejitev prostornine motorja na tekmovanju pa je pa 710ccm. Aerodinamko sestavljajo prednje krilo, zadnje krilo in undertray z difuzorjem. Aeropaket sproducira toliko downforca, da bi v teoriji lahko že pri 120km/h peljali formulo obrnjeno na glavo. Podvozje je sestavljajo karbonske obese (dvojne A roke), karbonski ARB, karbonske gredi, uporabljamo pa pull-rod sistem izdelan iz titana. Premniki so izdelani iz aluminija. [/su_box]

 

Ekipa Formule Student Univerze v Mariboru na dirkališču Silverstone, kjer so v konkurenci 100. ekip iz celega sveta osvojili odlično 8. mesto.

Rok Marič, vodja aerodinamike:

[su_quote]V današnjem svetu je Formula Student kot nekakšna odskočna deska za bodoče inženirje, ki bi morda želeli priti v svet Formule 1. Veliko novih inženirjev danes v F1 pride prav iz Formule Student, ker znanja ki jih študenti pridobimo na tem projektu so veliko bolj specializirana v motošport, kot pa znanje pridobljeno med študijem. Iz naše ekipe zaenkrat še nihče ni odšel v Formulo 1, smo pa že dobili različna povabila tudi iz njihove strani. Imamo pa študenti iz ekipe zelo velike možnosti zaposlitve pri naših sponzorjih in veliko študentov se je zaposlilo prav pri teh podjetjih. [/su_quote]

Dejstva o Formuli Student:

  • Formula Student je mednarodno inženirsko tekmovanje študentov v izgradnji pravih bolidov, s katerimi se na tekmovanjih tekmuje. 
  • Na svetu obstaja več kot 600 ekip.
  • Ekipe študentov se pomerijo v izgradnji dirkalnika in predstavitvijo dirkalnika sodnikom, ki prihajajo iz sveta avtomobilizma, Formule 1, itd..
  • Tekmovanja se odvijajo po celem svetu, ponavadi na bolj znanih dirkališčih. Najbolj znano tekmovanje je vsako leto v Nemčiji na dirkališču Hockenheimring.
  • Dirkalnik mora biti razvit na podlagi pravilnika, ki obsega nekaj več kot 170 strani. Podobno kot v svetu Formule 1. V tem pravilniku so zajeta vsa pravila glede oblike aerodinamike, šasije, podvozja, elektronike in motorja. 
  • Na tekmovanjih se ocenjuje več različnih disciplin. Sem spadajo 4 discipline, v katerih se meri čas in jih dirkalnik odvozi na progi. To so pospeševanje, skidpad, hiter krog in končna 22km dirka na čas.
  • Ocenjujejo tudi predstavitve tehničnih rešitev sodnikom, predstavitev poslovnega plana, kako bi dirkalnik lahko prodajali na tržišču in pa celoten stroškovni pregled za vsak posamezen sestavni del dirkalnika.

Ekipi UNI Maribor GPE lahko sledite na njihovi spletni strani, ali na FB profilu.

Matej Plešej

@matejf1-si

GALERIJA:

Kako dobiti službo v Formuli 1

1 komentar

PUSTITE KOMENTAR

Prosim vnesite svoj komentar!
Prosimo, vnesite svoje ime tukaj