
Veliko nas je v času odraščanja sanjalo o tem, da bi postali profesionalni dirkači v Formuli ena. Potovanja, glamur in dirkanje z najhitrejšimi dirkalniki so nedvomno atributi skoraj sanjskega delovnega mesta. Dejstvo pa je, da je pot do dirkaškega sedeža surova in ob potrebnem talentu pogojena z izdatnimi finančnimi sredstvi, oziroma povedano preprosto, poleg hitrosti in kančka sreče potrebujete še goro denarja.
Seveda pa najhitrejši cirkus ponuja številne možnosti za zaposlitev. Moštva Formule 1 so z leti postale velike korporacije z več sto ali celo tisoč zaposlenimi uslužbenci, ki poleg dirkačev, inženirjev in mehanikov, zaposlujejo zelo različne profile ljudi. Vsaka ekipa za svoje delo potrebuje sposobne IT strokovnjake, strojnike, elektrotehnike, vzdrževalce pa tudi PR strokovnjake, administratorje ali kuharje. Možnosti je torej veliko, pot v elitni razred motošporta pa je kljub temu zahtevna, nikakor pa ne nemogoča.
KAJ? KAM? KAKŠNO IZOBRAZBO POTREBUJEM?
Najprej morate razmisliti kaj želite delati, kaj vas zanima in na katerem področju ste dobri. Šele nato je smiselno razmišljati o naslednjih korakih. Kot na drugih poklicnih področjih je za določene poklice izobrazba bistvenega pomena, pri drugih pa delodajalci bolj cenijo praktične izkušnje. Logično je, da bodo moštva kadre za svoj aerodinamični oddelek iskale na dobrih univerzah, medtem ko so kanali za nabor mehanikov seveda bistveno drugačni, praktično znanje pa mnogo pomembnejše.
Objave prostih delovnih mest v motošportu na motorsportjobs.com
Kje študirati?
Nekaj pa ostaja nesporno dejstvo. Velika Britanija je bila in še vedno je središče motošporta. Večina ekip ima svoje tovarne locirane prav na otoku in v kolikor vas zanima kariera v dirkaškem športu, je selitev v Združeno Kraljestvo zelo smiselna izbira. Pri tem izbira fakultete niti ni tako bistvenega pomena, kljub vsemu pa boste seveda v prednosti, v kolikor boste študent najuglednejših fakultet, kot sta denimo Oxford ali Cambridge, oziroma na fakultetah, ki imajo svoje specializirane motošportne oddelke, kot sta Univerzi v Cranfieldu ali Coventryu.
Študij motošportnega inženiringa na Univerzi Oxford Brookes:
Poleg povezanosti motošportne industrije z britanskimi fakultetami v obliki možnosti pripravništev, pa je prednost študija na otoku tudi preprosto dejstvo, da številni vodje oddelkov F1 ekip raje zaposlijo kader, ki prihaja iz izobraževalnih ustanov na katerih so študirali tudi sami, ali pa so inženirji določenih ekip že sestavni del raziskovalnih in profesorskih timov posameznih fakultet in so celoten študijski proces v tesnem stiku z bodočimi kadri.
Kaj študirati?
Smer študija je seveda odvisna od tega na katerem področju si želite delovati. V kolikor želite postati del inženirskih oddelkov seveda pridejo v poštev izključno naravoslovne smeri, a področja so zelo različna, možnosti pa prav tako. Najbolj iskani profili v motošportu so strokovnjaki s področij aerodinamike, mehanskega inženiringa, IT tehnologij, materialov ali elektrotehnike. Številni uspešni inženirji, ki delajo v svetu Formule 1 so denimo specializanti s področja aeronavtičnega ali mehanskega inženiringa. Za najvišje položaje v razvojnih oddelkih posameznih področij pa boste bržkone morali opraviti magisterij (Msc), ali pa kar doktorat (Phd).

Številne britanske Univerze že ponujajo celovit študij motošportnih znanosti, ki omogoča pridobitev znanja iz vseh relevantnih področij motošporta, nekatere pa ponujajo tudi možnost študija na daljavo. Takšne specializirane oblike študija imajo zagotovo nekatere prednosti. Zagotovo pa bližnjic ne gre iskati, saj bodo moštva od vas zahtevala izjemno dobro osnovo bazičnega inženirskega znanja v kombinaciji s praktičnim znanjem in občutkom za dirkaški šport.
Prostovoljno delo in pridobivanje izkušenj
Pot v Formulo 1 pa ne vodi zgolj preko univerz in študija tehničnih smeri. Pri motošportu gre za industrijo ogromnih razsežnosti in ne glede na popularnost, je Formula 1 zgolj majhen del celotne panoge. Možnosti za pridobivanje izkušenj je res veliko, konkurenca za posamezno delovno mesto pa je v nižjih dirkaških kategorijah precej manjša kot v Formuli 1. Na ta način si lahko pridobite mnoga dragocena znanja in praktične veščine, ki jih bodo tudi moštva Formule 1 znala ceniti.
Marc Priestley (dolgoletni mehanik ekipe Mclaren): Preden sem prišel v Mclaren sem delal v Formuli Ford, F3, F3000. Motošport je bil vselej moja edina strast in ves prosti čas sem posvetil svojemu izpopolnjevanju. Na začetku sem opravljal številna prostovoljna dela pri različnih ekipah, kjer sem pospravljal opremo, pripravljal bolide in opravljal številne majhne naloge.
Razpoložljiva delovna mesta v motošportu na racestaff.com
Moštva Formule 1 pa poleg inženirskih potrebujejo tudi številne druge profile, ki opravljajo različne podporne naloge. Vsaka ekipa potrebuje tudi kuharje, natakarje, čistilke, voznike tovornjakov, pa tudi uslužbence za stike z javnostmi in strokovnjake za družabna omrežja. Seznam možnosti je zares dolg, potrebno pa je vedeti, da v moštvih Formule 1 vselej obstaja možnost napredovanja, saj le ta funkcionirajo kot velike družine. Posledično je smiselno na začetku poizkusiti tudi s prijavo na kakšno od nižjih delovnih mest v sistemu F1 ekipe.
Povezave do razpoložljivih delovnih mest v ekipah Formule 1:
Red Bull Williams Mercedes Ferrari
DIRKAŠKI INSTINKT IN OBČUTEK ZA MOTOŠPORT
Izobrazba in dobre ocene so pomembne, toda če želite delati v Formuli 1 morate poznati okolje v katero prihajate. Kot vsako drugo delo je tudi kariera v motošportu v marsičem posebna. Ekipa deluje, kot povezana celota, prav vsi pa morajo ne glede na delovno mesto zasledovati enak cilj, zmagati.
Bitka s časom
Predstavljajte si naslednjo situacijo. Ste mehanik v ekipi Formule 1, do konca tretjega prostega treninga pa je ostalo še 20 minut. Medtem ko sedite v garaži na zaslonu zagledate oblak dima in še preden se le ta razbistri, vam nadrejeni sporoči, da je vaš dirkač zletel s steze in popolnoma razbil svoj bolid. Začne se boj s časom, saj vam je preostalo dve uri časa, da pripravite bolid za nastop na kvalifikacijah. Nenadoma je razplet celotnega dirkaškega vikenda na vaših ramenih in soočeni ste s hudim pritiskom. Ko se pričnejo kvalifikacije gledalci na TV zaslonih opazimo čist in zloščen bolid, pri tem pa pogosto pozabimo, koliko napora je bilo v to dejansko vloženega.

Pozabite na 8 urni delovnik
Če dirkač na testiranjih poškoduje svoj bolid tik pred odmorom za kosilo, le tega za večji del ekipe ne bo. Na bolidu je potrebno delati, dokler ta ni v popolnosti pripravljen, da ponovno zapelje na stezo. Mehaniki med dirkaškimi vikendi pogosto delajo tudi celo noč, posledično pa takšne zadeve vplivajo na spremembo urnika celotne ekipe. Zaposleni v dirkaški ekipi si nikdar ne more privoščiti, da bi zapustil delovno mesto, ker se mu je delovni čas iztekel.
Prav zato moštva izredno cenijo izkušnje iz drugih dirkaških serij, saj te kažejo, da ste sposobni zdržati pritiske, ki jih zahteva dirkaški šport, kar je včasih mnogo bolj pomembno, kakor dobre ocene in število doktoratov.
Pot do službe v Formuli 1 je torej zahtevna, nikakor pa ne nemogoča. Dejstvo pa je, da bo od vas zahtevala popolno predanost delovnemu mestu, vztrajnost, timsko delo in predvsem neizmerno strast do motošporta.
Matej Plešej
@matejf1-si