Doba bolidov s sistemom HALO se hitro približuje in verjetno se vsi strinjamo, da bo vse skupaj izgledalo precej neestetsko. V tokratnem članku vas čaka ducat bolidov, ki so po mojem mnenju oblikovno med najgršimi stvaritvami, ki smo jih kadarkoli videli na dirkalni stezi.
Seveda ima vsakdo svoj okus, prav tako pa vsi poznamo tisto, da je hiter bolid, hkrati tudi lep bolid. Zanimivo pa je tudi razumeti kaj je pravzaprav inženirje vodilo k takšnim, mnogokrat neposrečenim rešitvam.
Verjetno je bilo hlajenje bilo izmed poglavitnih skrbi inženirjev ekipe Ensign ko so predstavili N179. Ni pa mi popolnoma jasno, zakaj so prilepili sekcijo tekočih stopnic kakšne stare veleblagovnice na nos svojega vozila, ko so ostali inženirji dobili boljše lepše in predvsem učinkovitejše ideje. Ensign N179 v sezoni 1979 ni dosegel nič omembe vrednega.Ponesrečeni poizkusi pa niso nikoli bili domena le ubogih drugo ali tretjerazrednih ekip. Ferrari je v sezoni 1973 predstavil bolid 312 B3, ki je med poznavalci takoj dobil nadimek “Spazzaneve” ali snežni plug. Je sad velikega notranjega spora v Ferrariju, saj je bil njegov ustvarjalec Mauro Forghieri najprej izgnan iz moštva, nato pa poklican nazaj. Čeprav naj bi bila njegova oblika posvečena temu, da bi šlo čim manj zraka pod vozilom, je bil bolid poleg posebnega videza, tudi neučinkovit. Tudi pri Williamsu so imeli leta 2004 s FW 26 nesrečno roko. Bolid z nosom z nosilci profila podobnim mroževim oklom ni in ni “vžgal”. Oblika nosu naj bi omogočila čistejši zračni tok pod nosom bolida prav do območja splitterja. Bil je zadnji bolid pod tehničnim nadzorom Patricka Heada (in Antonie Terzi, odgovorne za aerodinamiko) Zmagal je eno dirko, toda šele potem, ko so predstavili verzijo B z nosom tradicionalne oblike.Kaj drugega kot to, da so pri Marchu bolid 711 zrisali v času pitja čaja ne moremo reči. Sprednji profil stabilizatorja spominja na nekakšen eliptični pladenj pritrjen na šasijo s kontaktnim lepilom. Kljub vsemu, je Ronnie Peterson dosegel štiri druga in eno tretje mesto, kar pa videza bolida ni niti malo izboljšalo.Čajnik pa je bil očitno navdih tudi ekipe Liger. Ko se kot novinci leta 1976 pojavili v cirkusu z bolidom JS5, je imel ta nad motorjem ogromen, neroden in neestetski vstopnik za zrak. Če bolje pogledamo sta bila to dva vstopnika skupaj in sicer, spodnji za prvih 6 cilindrov, drugi za zadnjih 6 velikega Matrinega motorja V12. Zadevo pa so kaj prepovedali in s tradicionalno obliko je Jacques Laffite takoj začel dosegati boljše rezultate.Kakšen navdih pa so imeli leta 2008 pri Hondi mi ni znano. Njihov RA108 je imel na nosu polno profilov, verjetno v iskanju izgubljenega oprijema na prednji osi….in izgubljenega smisla za estetiko.BRM P201 je svoj smisel očitno našel pri egipčanskih piramidah. Leta 1974 sicer v rokah izkušenega Beltoisa pride do drugega mesta, to pa je tudi vse.Ko spremembe pravilnika narekujejo spremembe bolida, ekipa pa nima denarja, je to tako, kot da bi popravljali kakšno slabo sestavljeno maketo. Rezultat je lahko samo Catherham CT05. Brez komentarja.Ferrariju tudi njihov F2012 ni najbolje uspel. V tistem obdobju so bila sicer aerodinamična pravila nekoliko bizarna, toda Fry in Tombazis bi lahko naredila nos bolida precej manj stopničast. Bolid je prišel do treh zmag, toda izgleda, kot da bi bil oblikovan iz kartonaste lepenke, to ni moglo izbrisati.V sezonah 1971 in 72 so pri ekipi Brabham uporabljali bolid BT 34, ki je imel hladilnike razdeljene na dva dela, ki sta bila montirana pred vsakim kolesom. Ni čudno, da se je bolida prijel vzdevek Lobster claw. A” jastogove klešče” niso uspele prijeti nobenega rezultata in nadomestili so ga drugi, boljši bolidi.Tudi McLaren ima svojega predstavnika. To je MP4/10, prvi z Mercedesovim motorjem, ki je dirkal leta 1995. Bil je tako ozek, da Nigel Mansell ni mogel vanj, zato so naredili varianto B in nato tudi C, a kljub zašiljeni obliki nosu, niso zašili nikogar.Morda najbolj bizaren med vsemi pa je Eifelland type 21. Eno zrcalo je bilo montirano pred nosom voznika, vstopnik za zrak pa pred kabino. Bil je nekaj, kar Formuli ena niti ni bilo podobno. Na srečo je nastopil le na osmih dirkah v letu 1972.
Torej, ko bomo v prihodnosti gledali bolide s sistemom HALO se lahko spomnimo teh ali še kakšnih grših formul. Morda nam bo lažje, ali pa pa tudi ne.
When you login first time using a Social Login button, we collect your account public profile information shared by Social Login provider, based on your privacy settings. We also get your email address to automatically create an account for you in our website. Once your account is created, you'll be logged-in to this account.
DisagreeAgree
I allow to create an account
When you login first time using a Social Login button, we collect your account public profile information shared by Social Login provider, based on your privacy settings. We also get your email address to automatically create an account for you in our website. Once your account is created, you'll be logged-in to this account.
DisagreeAgree
2 Komentarji
najstarejši
najnovejšinajbolj priljubljeni
Inline Feedbacks
Oglejte si vse komentarje
MihaG
25. januarja, 2018 17:06
Super lestvica. Sam bi dodal še Tyrell 025 in Arrows A22..oba zelo grda 😁
Upravičena izbira, le sam sem se omejil na izrastke na nosu le na en bolid, in meni osebno RA108 je bil naj…. grši ,ampak bistvo je, da se spomnimo grdob preteklosti, ko bomo videli nove bolide z HALO……
Super lestvica. Sam bi dodal še Tyrell 025 in Arrows A22..oba zelo grda 😁
Upravičena izbira, le sam sem se omejil na izrastke na nosu le na en bolid, in meni osebno RA108 je bil naj…. grši ,ampak bistvo je, da se spomnimo grdob preteklosti, ko bomo videli nove bolide z HALO……