HALO: Varnost proti večnosti

1

Naslednje leto bomo morali požirati izgled bolidov z “japonki” podobnim ščitnikom, imenovanim HALO. Verjetno je zadeva všeč le redkim izmed nas. Zadeva prav tako ni všeč voznikom, pa tudi projektantu zagotovo ni všeč struktura, ki mora zdržati trk, saj bo kazila aerodinamiko in vsaj po mojem mnenju  bo vstop in izstop iz bolida še kako zanimiv.

Če malo obnovimo, od začetka moderne Formule ena pa do začetka osemdesetih let prejšnjega stoletja, so bile smrti in hude nesreče del vsakdanjika vsakega voznika. Bile so poklicni rizik, nekaj tragično normalnega. Z začetkom uporabe šasij iz ogljikovih vlaken se je varnost bistveno izboljšala in trki, ki so bili še pred desetletjem usodni niso več nič posebnega in del vsakdanjika. Nato pa sta se tistega prekletega vikenda zgodila Ronald in Ayrton in začelo se je. Višji robovi vozniških kabin, Hans in oblazinjeni robovi. Kljub vsemu so se nesreče dogajale. Spomnimo se trka Michaela Schumacherja leta 1999 in zloma noge, a dvajset let pred tem bi bil takšen trk lahko usoden. Kasneje še Jules, v nevarnem spletu okoliščin, na meji verjetnega, okoliščin, ki bi se jim lahko izognili. Skratka bila je tragična neumnost.

Zanimivo pa se mi zdi, kako so si zadevo zamislili. HALO je postavljen tik pred dirkačeve oči, a nihče se ni pritoževal nad zmanjšanjem vidljivosti (kar je bila kritika pri rešitvi Red Bulla). Torej, vozniki že tako malo vidijo naprej, da jih ti ukrivljeni profili ne bodo motili. Sam menim, da bo ta struktura prej ovira, kakor pomagalo pri vstopu in izstopu iz bolida. Kaj bo, ko bo bolid obrnjen naokrog, slonel na varnostnem loku in kako bo voznik lahko izstopil? Bo morda imel Robert Kubica težave pri vstopu in izstopu? In nenazadnje tretja točka, verjetno najhujša. Neumnost storjeno v vodstvu dirke, želijo prikriti z neumnostjo na bolidu. Sam sem mnenja, da je nenaden pojemek bolj usoden, kot trk s togim predmetom.

Red Bullova rešitev varnostnega sistema

Pisal sem že, da mislim, da bi preveč močan, a lažen občutek varnosti lahko speljal voznike v situacije, kjer bodo pozabili na lastno varnost. Še bolj zanimivo pa bo naslednje. Formula ena je ekstremni šport, in ta čudni varnostni element je v nekaterih primerih že začel dobivati obliko aerodinamičnih elementov. Kar pomeni, da bodo bolj, kot za varnost skrbeli za oprijem vozila, kar pa spet ni bil namen piscev pravilnika.

Menim, da smo takšna publika, da imamo radi nevarne športe, od gladiatorskih iger izgubljenih v  preteklosti naprej. Prav senca smrti je napravila marsikaterega junaka, kljub tragediji po svoje romantično nesmrtnega, pa čeprav zveni tako nesmiselno. Absolutne varnosti ni in ne sme biti, kajti to bi bil konec Formule ena, kot jo poznamo. Izgubila bi namreč tisti element nevarnosti, tisti rizik, tisto bližnjico, ki so jo mnogi nehote bili prisiljeni prevoziti, da so se iz ljudi v našem spominu spremenili v božanstva. Na varnosti je potrebno delati, a izguba prvinskosti športa ne sme biti kolateralna škoda.

Simon Jazbec

@simonjazbec

guest
1 Komentar
najstarejši
najnovejši najbolj priljubljeni
Inline Feedbacks
Oglejte si vse komentarje
Zoran13

HALO Danes je Halo nedvomno rešil življenje dirkaču Huanyu Zhou iz Alfa Romeo, ko ga je zaradi trka Pierra Gaslya v Russla ter posledično v Huanyu Zhoa, katerega je dvignilo in obrnilo, da je dolgo drsel proti ovinku ter se še nekajkrat obrnil in pristal izza varnostne ograje. Tudi robustna konstrukcija varnostne kletke in drugih varnostnih mehanizmov je vzdržalo vse pritiske in delujoče sile. Medtem je Valterri Bottas sporočil, da njegov tovariš v moštvu ni utrpel resnejših poškodb ter zlomov. Kot že velikokrat povedano, dirke ne dobiš v prvem ovinku…morda pa bodo zaradi nenehnih nesreč ob startu morali spremeniti startno… Preberi več