Dan Gurney – American eagle

0

Dan Gurney je upravičeno eden izmed največjih voznikov svojega časa, čeprav bi ga v raznih lestvicah zmag, naslovov, točk ali najhitrejših krogov težko našli, je ta visok Američan plemenitega izgleda eden tistih, ki je s svojim delom in rezultati nedvomno pisal legendo Formule 1.

Najprej o Danu, kot vozniku. Za začetek povejmo to, da je je ob Mariu Andrettiju in Juanu Pablu Montoyi edini dirkač, ki  je zmagal v Formuli ena, prototipih, seriji Indycar in tudi v Nascar-ju, kar mu je uspelo kot prvemu, še pred omenjenima šampionoma.

Dan Gurney v Lotusu 34 – Indy 1964

V Formuli ena je je vozil za Ferrari, Brabham, Porsche, BRM, McLaren in Eagle. Eagle? Da, Dan Gurney je dirkal v lastnem bolidu, lastne zasnove z barvami ekipe AAR (ikone ameriških dirk). To ekipo sta ustanovila Dan Gurney in Carroll Shelby in je bila v ZDA znana kot, All American Racers, medtem ko je bilo jedro ekipe s sedežem v Angliji, ki se je ukvarjalo s Formulo ena, znano kot “Anglo American Racers”. Njihovi bolidi so bili poimenovani Eagle, z angleškimi motorji Weslake pa so tekmovali v Formuli ena od leta 1966 do leta 1968. Na veliki nagradi Belgije 1967 je Dan za volanom svojega EaglaT1G z motorjem V12 Westlake zmagal in je eden izmed treh, ki mu je to uspelo, njegov bolid pa je bil primeren genialnosti svojega voznika.

Dan Gurney z Eagle T1G in Jim Clark v prvi vrsti VN Belgije 1967

Ne samo da je na njem bilo uporabljeno dosti delov iz magnezijevih in drugih eksotičnih litin, ampak je bil po drugi strani tudi prirejen postavi Dana Gurneja, visokega čez meter devetdeset centimetrov. Bil je prava kombinacija iskanja hitrosti in varnosti . Vemo kako lahek je magnezij in kako enostavno ga je vžgati in kako nemogoče pogasiti. Dan Gurney pa je želel le bolid, ki bo aerodinamičen in lahek, magnezij ga ni motil. Po drugi strani je prav Dan Gurney prvi testiral integralne čelade v obdobju, ko so vsi vozili z ovratniki negorljivega perila pritrjenimi čez usta in motociklističnimi očali čez odprto čelado.

Eagle Weslake T1G

Njegova kariera je bila raznolika in polna, a ker smo portal Formule ena se bom omejil na dve prigodi iz nam bližnjega sveta. Jack Brabham je za prvega voznika svoje ekipe, poleg sebe izbral prav tega ameriškega velikana in prvo zmago na dirki svetovnega prvenstva Formule ena za znamko Brabham je dosegel prav on, Dan Gurney. Še večji poklon mu je izrekel oče Jima Clarka na pogrebu samega Jimmija. Nedvomno je bil Jim Clark eden najboljših voznikov svojega časa in po njegovi  smrti je njegov oče priznal, da je bil edini konkurent, ki se ga je Jim Clark bal na progi, njegov iskreni prijatelji Dan Gurney.

Dan Gurney je še danes prisoten v Formuli ena. Gurnejev profil, tisti mali trikotni izrastek, približno dva centimetra za centimeter, ki ga pritrdijo na zadnji del stabilizatorja, ko ga morajo, na primer ob dežju, uporabiti za enostavno povečanje aerodinamičnega oprijema, je poimenovan po njem. Malenkost, a učinkovita in enostavna. Takšna, kot bi dirke morale biti.

Torej, če mislite, da so bili v Združenih državah zmeraj korak ali dva za evropskimi ekipami, se spomnite na Dana Gurneya, velikana po postavi in velikana za volanom, spoštovanega v boksih in za njimi. Eno izmed največjih legend Formule 1, ki se je žal premalokrat spomnimo.

Dan Gurney 1931 – 2018

Simon Jazbec @F1.si

@simonjazbec

guest
0 Komentarji
Inline Feedbacks
Oglejte si vse komentarje