
Leta 1968 so bolidi ekipe Lotus svojo značilno zeleno barvo z rumeno črto po sredini zamenjali z rdečo-belo-zlato poslikavo tobačnega pokrovitelja. O tem smo pisali in se čudili kam gredo stvari. Danes petdeseto sezono po tem pa kot, da se je čas zavrtel nazaj in zmeraj več je ekip, ki so brez glavnega pokrovitelja. Izgleda kot, da so oglaševalci izgubili interes, da bi se njihovi logotipi pojavili na stranicah bolidov. Še več, opažam trend, da lastniki ekip zmeraj bolj sami nosijo stroške in skrbijo za izgled. Vse to zaradi političnih odločitev FIE, da imajo tudi nove ekipe svoje možnosti in interes vstopiti v cirkus.
Problem je predvsem v tem, da ekipe kot so Sauber, Haas pa tudi McLaren nimajo glavnega pokrovitelja. Lastniki sicer lahko finančno podpirajo ekipo a koliko in do kdaj? Podobno je pri ekipah Tora Rossa, deloma Red Bulla (o tem sem že pisal), Renaulta (kjer je sponzor Infinity, kot luksuzna znamka povezane družbe Nissan) pa deloma tudi Mercedes Benza (z znamko AMG), kar kaže da tudi na to, da tudi v bogatejših ekipah lastniki financirajo ekipo skozi sponzoriranje lastnih znamk.Ferrari pa seveda ima pokrovitelja, ki plača da sploh ni viden, tobačnega giganta Philip Morris.
Edini dve ekipi, ki imata nekako, če mi dovolite izraz, normalne sponzorje sta Williams in Force India. Čeprav je meni osebno barva Williamsa dosti bolj všečna od tiste pri Force Indii, na koncu to ni pomembno, ker ekipe tako plačajo račune in dirkajo.
Je pa res opazno dejstvo da pokroviteljev preprosto ni. Še pred leti je bila prisotna kopica bank, ponudnikov mobilne telefonije ali modnih oblačil. Danes tega ni več, ali pa so ostali le redki. V starih časih so se na primer pokrovitelji malodane tepli za mesto na formulah. Ko je na primer iz McLarna izginil Marlboro se je takoj pojavil West, a tudi Marlboro je takoj nasledil kozmetiko Yardley. Takih primerov je ogromno.
Zakaj so zbežali? Težko je reči, a menim, da je tudi to posledica vodstva Bernija Ecclestona. Z njegovim vodstvom, lastništvom prog, lastništvom v nekem smislu Formule ena je lahko vplival na to kdo je v cirkusu in kdo ne. Poglejmo, imamo ogromno Red Bulla, a koliko sta prisotna Monster in Burn? Malenkostno, a zadaj so giganti. Coca Cola bi lahko konkurirala Red Bullu z Burnom, predstavljate si bolid v znani rdeče beli barvi, a interesa ni. Tako kot ni velikega interesa avtomobilskih gigantov, da bi vstopili nazaj v F1.
Seveda Liberty Media dela v pravi smeri, še posebej ker so na stranski tir postavili Bernija Ecclestona, ki si je Formulo ena zamislil izključno, kot stroj za denar, kjer ga bodo vsi plačevali. Iz popularnega športa ( tudi v smislu ljudskega, dostopnega) je nastala neka elitna zadeva na plačljivih TV, ki so si jih zamislili kimajoči “Yes mani” bogatih starcev. Mi publika, tista prava, strastna, smo se temu malce uprli. Oglaševalci so to spoznali in škoda, ki je bila narejena bo vidna še leta. Poleg Velikih Nagrad v eksotičnih krajih, ki žal s Formulo ena nimajo nič skupnega, je to upam, zadnja zapuščina Bernija Ecclestona. Resnično upam.
Simon Jazbec
Simon Jazbec @F1.si