TOE

0

V drugem delu tega mojega poenostavljenega poizkusa razlage nastavitev podvozja bolida Formule ena, se bom dotaknil vrednosti Toe oziroma  zgornjega kota koles. In oprostite mi, če tega ne bom prevajal s palcem, nekako mi kot palca kolesa ne gre skupaj. Če smo v prvem delu gledali kolesa s sprednje perspektive, se moramo sedaj v mislih postaviti nad bolid. Zamislimo si premico, katere smer je vzporedna s tekalno površino in jo gledamo v smeri vožnje.

Seveda v popolnem svetu bi bil ta kot enak 0°, kolesa bi kazala smer na popolnoma vzporednih premicah, kjer bi imeli zmeraj idealen oprijem pnevmatike pri zaviranju ter pospeševanju in enakomerno obrabo. A, kot sem rekel to je nekje v idealnem svetu in so verjetno sanje vsakega inženirja, tako projektanta, kot tistega na progi, imeti vrednost nič.

Če bomo zasledili izraz Toe in (pozitivna vrednost kota) pomeni, da kolesa kažejo navznoter ena proti drugi v nekakšno namišljeno zagozdo, podobno črki A.  V nasprotnem primeru imamo Toe out (negativno vrednost kota) ko kolesa kažejo navzven v  namišljeno črko V.
Razlika med Toe – in in Toe – out na bolidu F1
Do sedaj sem govoril o tem, kaj ta nastavitev je, a nisem povedal še nič o tem kakšen učinek ima, oziroma zakaj se sploh s tem ukvarjamo. Podobno kot camber, vpliva toe (če pravilno uporabljen) na zmanjšanje pojava understeer in oversteer  (na sam učinek oprijema v zavoju skozi zavoj, pa ta ne vpliva).
Jasno je, da lahko na bolidu formule ena to vrednost nastavimo tako na sprednje, kot na zadnjem kolesu. Sedaj pa obnovimo, da bolid nekako naravno trpi za pojavom understeer v vhodu v ovinek (ko deluje predvsem prednji par koles ) in za pojavom oversteer na izhodu iz ovinka (ko deluje predvsem zadnji par koles). Potrebno je razumeti dejstvo, da je understeer pojav, ko prednja kolesa v zavoju “spustijo”. Kolesa so obrnjena, a avto gre naravnost ( poenostavljeno, da se lažje razumemo), oversteer pa takrat ko kljub izravnanem volanu zadnja kolesa pri pospeševanju “skušajo prehiteti” prednja.
Ferrarijevi inženirji ob izvajanju Toe meritev
Seveda, z upoštevanjem tudi ostalih nastavitev in učinkov ter upoštevanjem negativnih posledic na stabilnost in obrabo je Toe poleg aerodinamičnih nastavitev možnost za  doseganje čim boljšega obnašanja bolida.
Sedaj “Toe in” pri vožnji naprej ( ker kolesa gledajo rahlo navznoter) pomaga pri stabilnosti pri vožnji naravnost,  po drugi strani Toe out zelo pripomore pri reaktivnosti volana v ovinku, slednje naj bi imeli vozniki bolidov raje. In logično je, da je bolid nastavljen na Toe out na prednjih kolesih in Toe in na zadnjih.
Pa ne smemo pozabiti še na nekaj, ker kolesa posledično ne peljejo vzporedno, se ta tudi hitreje ogrejejo in je to tudi ena izmed možnih ukan, kako doseči pravo temperaturo gum med vožnjo.
A ponavljam še enkrat, zmeraj gre za kompromis želenih in neželenih učinkov, ki skupaj z ostalimi nastavitvami tvorijo tisto ravnovesje nastanitev, ki skupaj s talentom in željami voznika tvori magično kombinacijo hitrosti na progi.
Simon Jazbec @F1.si
@simonjazbec
 Nastavitve bolida Prost Peugeot AP03 za Imolo leta 2000.
guest
0 Komentarji
Inline Feedbacks
Oglejte si vse komentarje