ANALIZA: PO ŠTIRIH GRE HITREJE KOT PO DVEH…

2

Kolesih, da ne bo kdo pomislil na kaj drugega. Namreč skušali se bomo skupaj prebiti skozi vprašanje koliko je sodobni bolid Formule ena hitrejši od sodobnega motocikla razreda MotoGP in si na koncu tudi razložiti zakaj. No dvoma ni, da so bolidi Formule ena hitrejši, za to je dovolj da se malo ozremo v čase na krog, ki jih dosegajo oboji. Tako da o tem razpravljali ne bomo. Bomo pa o drugih dejstvih.

Najprej o tem koliko so v resnici hitrejši. Seveda nisem prvi, ki se je tega lotil in seveda sem prebral kar nekaj člankov na to temo. A kot po navadi, boste lahko rekli, s prebranim nisem bil posebej zadovoljen. Zato sem malce razmislil, kako bi postavil obe kategoriji na isti plan, tako da bi dobili nek skupen imenovalec. No, ne trdim da sem najbolj bister a takšne metode še nisem zasledil, čeprav mislim, da jo tudi drugi uporabljajo.

Sinhronizirana primerjava F1 in MotoGP; Kimi Raikkonen vs Jorge Lorenzo

Začel sem tako, da sem znotraj istega leta primerjal čas Pole Positiona in čas zmagovalca obeh kategorij na istih progah. Čase sem nato delil tako, da sem dobil sekunde ki so jih potrebovali za povprečen prevožen kilometer, in to tudi postavil pod indeks glede na čas Formule ena (seveda, saj smo portal Formule 1 in ne MotoGP). Seveda so se mi ob prvem računanju pojavili določeni škratje, ki niso bili nič drugega kot deževne dirke ali kvalifikacije ene kategorije, zato sem vzel podatke drugega leta ( za določeno kategorijo, kajti če je bil pri nekaterih dež 2016, je bil pri drugih 2015…) In vse skupaj še enkrat preračunal. Verjemite mi, da ni tako komplicirano kot se bere na prvi pogled. Upošteval sem pa tudi rahlo različne dolžine prog, kot in kjer jih navajajo viri.

Najprej podatki:
Cataluniya (2017)
F1 krog 4655m/ 66 krogov
Pole Hamilton 1’19″149/zmaga  Hamilton v 1.34’55″831
MotoGP krog 4423m/27krogov
Pole Pedrosa 1’38″249/ zmaga Pedrosa 42’27″333
Silverstone (2016)
F1 krog 5891m/52 krogov
Pole Hamilton 1’29″243/ zmaga Hamilton 1.34’55″831
MotoGP krog 5900m/19 krogov
Pole Marquez 2’00″234(2015)/zmaga Vigniales 39’03″559
Sepang 2016
F1 krog 5543m/56 krogov
Pole Hamilton 1’32″850/zmaga Riccardo 1.37’12″776
MotoGP (2015) 5543m/20 krogov
Pole Pedrosa 1’59″053/zmaga Pedrosa 40’37″69
Austin (2016)
 F1 krog 5516m/56 krogov
Pole Hamilton 1’34″999/zmaga Hamilton 1.38’12″618
MotoGP krog 5513m/21 krogov
Pole Marquez 2’03″188/zmaga Marquez 43’57″945
Spielberg (2016)
F1 krog 4326m/71 krogov
Pole Hamilton (q2)1’06″228/zmaga Hamilton 1.27’38″107
MotoGP krog 4318m/28 krogov
Pole Iannone 1’23″142/zmaga Iannone 39’46″255

Torej to so vsi podatki, ki sem jih uporabil. Preračunal sem, kot je bilo omenjeno, čas potreben, da posamezni voznik prevozi kilometer Pole Positiona in enako za zmago. Na koncu pa primerjam še koliko časa več potrebuje MotoGP v primerjavi s Formulo ena.
Catalunya pole/dirka  (Čas na prevožen km)
F1            17″003/18″737
MotoGP 22″213/22″834
Silverstone
F1.          15″149/18″594
MotoGP 20″387/20″904
Sepang
F1           16″751/18″791
MotoGP  21″478/21″988
Austin
F1           17″222/19″076
MotoGP 22″333/22″785
Spielberg
F1          15″309/17″119
MotoGP 19″255/19″737

Iz teh podatkov pa dobimo naslednje rezultate; najprej indeks Pole Positiona nato indeks dirke
Catalunya   1,306/1,209
Silverstone 1,345/1,124
Sepang       1,282/1,170
Austin         1,297/1,194
Spilberg      1,258/1,119
Rezultati so malo presenetljivi. Čeprav je v posamičnem krogu razlika v času med 25% in 30% je ta v sami dirki med 12% in 21%, s poudarkom, da je razlika v vseh primerih cca 13%. Če pogledamo tabelo vidimo tudi, da je pace MotoGP bistveno bližje Pole Positionu kot v Formuli ena. Seveda so v času formule ena všteti tudi postanki v boksih, a če upoštevamo dejstvo, da je razlika časa na km cca 1″8/2″0 in je v dirki dobrih 300 km znese to približno med 9’00″/10’00”,kar pa ni samo izguba časa v postankih, temveč tudi obveznosti uporabe različnih mešanic gum in varčevanja goriva (kar je tudi v MotoGP a z manjšim učinkom na performans).
Bolid F1 lahko v ovinkih doseže bistveno večjo hitrost od dirkalnega motocikla
Sedaj pa moramo odgovoriti kje nastane ta velika razlika. Seveda je stična točka 4 koles formule ena večja od dveh MotoGP. Sami podatki o teži in kubaturi med seboj niso primerljivi, Kati dobimo res dolg spisek podatkov in nobenega bistvenega odgovora. Veličina platišča enega ali drugega, kilogrami ali kubatura povejo bore malo. Celo razmerje konjskih moči na težo ni relevantno, ker gre za tudi različne čelne površine. Seveda je popolnoma jasno, da je zaradi teže in okretnosti motorja ta v bistveni prednosti v začetnih pospeševanjih pred bolidom F1, a je končna hitrost slednjega bistveno višja. Razlika je tudi v višini težišča samega motorja z voznikom, glede na celotno dolžino v primerjavi z bolidom Formule ena.
Button vs Lorenzo; Sepang 2013:

Po podatkih Bremba je bistven primerljiv podatek zavorna sposobnosti enega in drugega vozila. Če je pri zaviranju Formule1 možno doseči pojemke (in bočne pospeške)  tudi do 4g, je motor MotoGP sposoben doseči cca 1,2g, kar je  glede na položaj in pritrditev voznika na motor izjemna vrednost a bistveno manjša. Zasledil sem posplošen podatek, da Formula 1 pospesi od 0 do 100 mph v 3,5 sekunde in se lahko nato ustavi v 1,5 sekunde, medtem ko MotoGP pospešuje cca 5 sekund a zavira cele 4 sekunde. Poudariti pa moram še eno malenkost, čeprav so v MotoGP komaj pred kratkim začeli z raziskovanjem učinka   aerodinamičnih profilov na mehanski oprijem vozila, le ta v Formuli ena generira cca 70% celotnega mehanskega oprijema. Poenostavljeno to pomeni, hitreje ko bolid vstopi v zavoj, bolj ga tlači h tlom in hitreje lahko prevozi zavoj.  Če k temu dodamo še širšo stično površino pnevmatike, relativno nižje težišče in možnost poznejšega zaviranja zaradi učinkovitega zavornega sistema, nam je jasno, da mora biti Formula ena hitrejša. A večji upor (predvsem zaradi odkritih pnevmatik in aerodinamičnih površin)  na različnih progah to razliko drži  na 25/35% časa. Kar je še zmeraj izjemno.
Torej za kratek zaključek, čeprav bi lahko kdo menil drugače  je prav višja hitrost bolida v sami vožnji skozi ovinek tista, ki mu da prednost pred na prvi pogled bolj okretnim in poskočnim motorjem MotoGP.
Simon Jazbec @F1.si
guest
2 Komentarji
najstarejši
najnovejši najbolj priljubljeni
Inline Feedbacks
Oglejte si vse komentarje
Jani

Odlična analiza in odličen portal. To je res manjkalo pri nas. Pohvale in tako naprej.

SimonJazbec

Hvala Jani, se trudimo.