
Ross Brawn, 63 letni britanski inženir in aktualni Liberty-ev menedžer F1 je ena najbolj markantnih osebnosti sodobne Formule 1. Mnogi se ga najbolj spomnijo, kot genialnega stratega, človeka ki je strateški del dirkanja povzdignil na povsem drug nivo. Drugi kot človeka, ki je preko Benettona, Ferrarija in Mercedesa vodil Michaela Schumacherja do statusa legende. Nekateri pa po tem, kako je leta 2009 s svojo novoustanovljeno ekipo Brawn GP osmešil konkurenco z Neweyem na čelu. Nesporno dejstvo je, da je Brawn zmagovalec. Osvojil je 22 naslovov v prvenstvih pod okriljem Fie (11 s Ferrarijem) in 24 ur Le-Mansa. Je ena najbolj uspešnih in vplivnih osebnosti v svetu F1. Dejstvo pa je tudi, da je vedno hodil po sivih conah, robu dovoljenega, po luknjah v pravilih. Njegovo delovanje je bilo nemalokrat kontroverzno in mnogi so prepričani, da je britanec večkrat prestopil mejo legalnega.
Benetton 1991-1996
Brawn je bil v začetku devetdesetih tehnični direktor ekipe Benetton. Ekipe, s katero je Michael Schumacher postal svetovni prvak v sezonah 94 in 95. To je obdobje začetka ere Brawn-Schumacher, ki je v mnogih pogledih spremenila Formulo 1.
Sezona 1994. Michael Schumacher prispe v Silverstone s šestimi zmagami v sedmih dirkah. Leto, ko je izgledalo, da se bo nemec sprehodil do prvega naslova. Toda Schumacher v Angliji izvede nelegalen manever, ko večkrat prehiti Damona Hilla v krogu za ogrevanje s čimer si prisluži 5 sekundno Stop&Go kazen. V Benettonu se nato odločijo, da nemec kazen ignorira, kot nato ignorira tudi črno zastavo, ki je sledila. Kasneje Schumacher in Brawn v zagovoru navedeta, da so opozorilo o izključitvi iz dirke enostavno spregledali. Tribunal Fie pa nato te navedbe zavrne in Schumacher je kaznovan s prepovedjo nastopa na dveh dirkah.

Kmalu po dirki v Silverstonu v ekipi Benettona komisarjem Fie preprečijo dostop do računalniških podatkov. Zopet sledi denarna kazen, komisarji pa v nadaljevanju preiskave v računalniškem sistemu Benettona naletijo na software z imenom “launch control”. Zadeva, ki bi utegnila pojasniti Schumacherjeve odlične starte v tisti sezoni. Brawn se je kasneje branil, da sistem proti zdrsu koles ni bil nikoli uporabljen. Toda kaj je potem iskal v računalniškem omrežju Benettona nikoli ni bilo do konca pojasnjeno.
To pa še ni bilo vse. V nadaljevanju zloglasne sezone so pri Fii ugotovili nepravilnosti pri sistemu za dolivanje goriva, ki ni vseboval zahtevanega filtra in je posledično za 12,5% pospešil dotok goriva pri postankih. Veliki Ayrton bi imel vsekakor marsikaj za dodati.
“Kontroverzna sezona 1994 še vedno sproža polemike”
FERRARI 1996-2006
Po dveh zaporednih naslovih svetovnega prvaka je leta 1996 sledil mega prestop Michaela Schumacherja v Ferrari. Brawn je nemcu sledil v Maranello, kjer sta v prihodnjem desetletju skupaj z Jeanom Todtom in Rorryem Byrnom spisala zgodovino. Pet zaporednih naslovov prvaka za zlato dobo Ferrarija. Brawn se je v tem obdobju dokončno uveljavil kot strateški “mastermind”, ki je vedno našel rešitev kako Schumacherja spraviti na vrh. Še zmeraj se spominjamo kako je leta 2004 na VN Francije nemški šampion z genialno strategijo s kar štirimi postanki ugnal Fernanda Alonsa. Vsi pa se spomnimo tudi bolj črnih dni, denimo ko je Barichello v zadnjem ovinku VN Avstrije moral prepustiti zmago Schumacherju popolnoma brez potrebe. Ko govorimo, da je Brawn vedno našel rešitev za Nemca, mislimo to dobesedno.

Brawn GP 2009
Po izjemno slabi sezoni 2008 se je Honda odločila za vnovičen umik iz F1 svoje moštvo pa dala na prodaj. Ekipo je kupil kar Brawn, nosila pa je njegovo ime. Sledila je ena največjih senzacij v zgodovini F1. Britanec je hodil po robu (mogoče malo čez?) in ekipa je na predsezonska testiranja prišla z nameščenim dvojnim difuzorjem, ki je postal ena najbolj kontroverznih rešitev F1. Konkurenca je pričakovala prepoved a je ni bilo. Ostalo je zgodovina. Brawn GP je šokiral karavano in osvojil oba naslova svetovnega prvaka. Preden so ostali uspeli skopirati zadevo je bil Jenson Button praktično že svetovni prvak.

Mercedes 2010-2014
Brawn je že isto sezono moštvo prodal Mercedesu, sam pa postal šef ekipe nemškega giganta v prihodnji sezoni. In že takoj na začetku mu je uspelo nepredstavljivo. Iz pokoja je v bolid Mercedesa sedel nihče drug, kot Michael Schumacher. Pričakovanja so bila visoka pravih rezultatov pa ni bilo. Leta 2013 je Schumacherja zamenjal Hamilton a britancu je pot na vrh preprečila izjemno visoka obraba Pirellijevih gum na sicer hitrem bolidu F1 W04. Vse do zaključka VN Španije, ko so v taboru srebrnih puščic na Montmellu ostali še po dirki in skupaj s Pirelllijem na skrivaj testirali gume. Čeprav so vsi akterji zatrjevali, da je šlo zgolj za formalnost, ki ni prinesla konkurenčne prednosti je Rosberg brez velikih težav dobil naslednjo dirko za VN Monaka. Naključje? Mogoče. Je pa dejstvo, da so Brawn in ekipa v omenjeni sezoni izvajali hude pritiske na italijanskega gumarja.

Po sporni sezoni se je Brawn poslovil od Mercedesa a ne gre oporekati dejstvu, da je britanec postavil temelje za dominacijo srebrnih puščic v hibridni eri, ki je sledila. Vrnil se je letos in to na sam vrh Formule 1. Vsi, ki spremljamo kraljico motošporta smo vedeli, da prav dolgo ne bo vztrajal zgolj pri ribolovu.
Meja med genialnostjo iskanja tehničnih limitov dirkalnika in goljufanjem je izjemno tanka. Za nekatere je torej Ross Brawn genialni inženir, ki je vsako ekipo v kateri je sodeloval prej ali slej spravil na vrh. Drugi ga dojemajo bolj kot goljufa, ki je vselej operiral na meji legalnega. Resnica? Ponavadi je vedno nekje vmes.
Matej Plešej @F1.si