Kaj pridobimo s kurjenjem olja?

0

Kramljava s prijateljem, poglavitno o Formuli ena in me vpraša kaj si jaz mislim o olju rabljenem, kot gorivo v formuli ena. No kdor me bere si lahko v živo predstavlja moj odgovor “BEDARIJA”. A ne bi bil jaz, če ne bi hotel stvari priti do dna, no vsaj malo globlje, kajti v Formuli ena priti zadevi do dna je včasih skoraj utopično.

Začnimo malce pri vsakdanjem življenju. Verjetno smo že vsi videli motor, ki je bil na koncu življenja in je sopihal modri dim skozi izpušno cev, in vsi navdušenci vemo, ko se belo modrikasta para dviga za kakim bolidom so temu žal šteti krogi.

A to ni naš primer. Tu gre za okrožnico FIE, katera dovoljuje le izgorevanje goriva (fuel) in ne olja (lubricant) kot pogonskega goriva. Ne bom se spuščal v obtožbe kje-kdo-koga obsoja in podobno. Rad bi le razumel kje naj bi bila tu prednost.

V osnovi so motorji formule ena enaki motorjem v naših avtomobilih. Določena poraba olja je potrebna za mazanje samega valja in del tega tudi izgori. Vse to je normalno. Normalno je, da je vloga olja v motorju za mazanje, kot tudi hlajenje. To je njegova primarna vloga.

Sedaj malo razmislimo. Višje je število oktanov bolj lahko gorivo stisnemo preden pride do samovžiga in vemo, višje število oktanov, boljše je. OK, torej navadno gorivo 95, premium gorivo 100, diesel nekje 15-25 in na dvotaktne izvenkrmne motorje cca 70 (po Wikipedi). Torej naj bi dodatek olja samega v valje motorja prej škodil kot koristil. Vsaj po mojem mnenju.

No, v forumih, tistih malo bolj tehničnih lahko preberemo o številnih možnostih uporabe olja na prikrit način (olja niso tako pregledana kot goriva) za razne dodatke, ki bi bili drugače v gorivu prepovedani. Tu seveda verjamem, da bi lahko petrokemična industrija kaj dodala, kajti razvoj je nenehen in neustavljiv.

Mercedes in Ferrari sta se znašla pod drobnogledom Fie, ker naj bi moštvi uporabljali sporni sistem. Ferrari naj bi uporabljal dve različni specifikaciji olja v kvalifikacijah.

Sedaj pa, malo pomislekov. Na dirko formule ena naj bi bolidi porabili 3-5 litrov olja. Sam sem malo debelo pogledal, a več virov navaja podobne številke. Sedaj verjamem da današnji moderni motorji malce dimijo,če stojijo na mestu in še niso ogreti. Če se olje uporablja kot nekakšen medij za prepovedane aditive z nekim skrivnostnim sistemom vbrizga bi videli modri dim, ki ga vidimo, ko motor izdahne. In kot sem rekel, nisem prepričan, da bi olje v gorivu koristilo. Kaj pa dodajo skrivnostni aditivi? Katalizatorje za kisik? Povečajo število oktanov (več kot olje zniža). Koliko te tekočine sploh lahko uporabimo, da ni ogrožen pogonski sklop in menjalnik? In če se ti sistemi uporabljajo le v kvalifikacijah, kako gre to skozi Parc Ferme, kjer je gibanje mehanikov močno omejeno.

No, Formula ena je šport upogibanja pravil. Včasih tudi kršenja, skrivanja in prikrivanja. Ponavadi predvidevamo, da bolid v Q1 in Q2 vozi z več goriva in le v q3 z minimalno količino, kjer pokaže svoj pravi “performans”.  Če bi nekaj dobil skozi aditive po olju, ki ga batni obročki nanesejo na stene, o kakšnih količinah govorimo? A je možno, da so injektorji ki vbrizgavajo olje ločeni?(in ni toliko dima?). Zaenkrat ostajam pri svojem mnenju, ki sem ga podal na začetku, ne bi bilo prvič da se motim, a bomo videli.

Simon Jazbec @F1.si

guest
0 Komentarji
Inline Feedbacks
Oglejte si vse komentarje